"Қазақстан Республикасындағы конституциялық заңдылықтың жай-күйі туралы" Қазақстан Республикасы Конституциялық Кеңесінің жолдауы

Қазақстан Республикасы Конституциялық Кеңесінің Жолдауы, 2000 ж.

      Осы Жолдау Қазақстан Парламентіне Конституцияның 53-бабы 11) тармақшасына және Республика Президентінің "Қазақстан Республикасының Конституциялық Кеңесі туралы" конституциялық заң күші бар Жарлығына сәйкес жіберіліп отыр. Жолдау Конституциялық Кеңестің 1999 жылғы қызметінің нәтижелерін жинақтауға негізделген.

      Көрсетілген мерзім ішінде Конституциялық Кеңес 24 өтінімді қарады. Оның ішінде: 2 – Парламент қабылдаған заңдардың конституциялылығы туралы, 12 – Конституция нормаларына ресми түсініктеме беру мәселелері бойынша, 10 – Республика соттарының өтінімдері бойынша. Сондай-ақ Қазақстан Республикасы Президентінің Кеңес қабылдаған қорытынды шешімге қарсылығы қаралды.

      Конституцияға сәйкестігі жөніңде Республика Президентінің өтінімдері бойынша "Жануарлардың сирек кездесетін және құрып кету қаупі төнген түрлері туралы" және "Еңбек (қызмет) міндеттерін атқару кезінде жазатайым оқиғаның немесе кәсіби аурудың нәтижесінде зардап шеккен қызметкердің өмірі мен денсаулығына зиян келтіргені үшін жұмыс берушінің жауапкершілігін міндетті сақтандыру туралы" Заңдар келіп түсті. Конституциялық Кеңес екі Заңды да конституциялық емес деп таныды.

      Мәселен, жануарлардың сирек кездесетін және құрып кету қаупі төнген түрлері туралы Заңның сәйкестігін тексеріп, Конституциялық Кеңес 3-баптың 2-бөлігі мемлекеттің қамауда немесе жартылай қамау жағдайында ұсталатын бұл жануарларға деген меншік құқығына нұқсан келтіретінің атап көрсетті. Одан тыс, даулы болып тұрған Заң сирек кездесетін жануарларға деген меншік құқығын, бұл тұста жануарлардың осы категориясына меншік құқығы туындауының заңдылық принципін жоққа шығарып, тек оларды ұстау фактісімен ғана байланыстырған болатын. Аталған жәйттер меншік түрлерінің тең құқықтылығын және оларды қорғаудың бірдейлігін белгілейтін Конституцияның 6-бабының талаптарына қайшы келгендіктен, Кеңестің Заңды конституциялық емес деп тануына мүмкіндік берді.

      Кеңес жұмыс берушінің жауапкершілігін міндетті сақтандыру туралы Заң да оның жекелеген ережелерінің Конституция талаптарынан алшақтау келетінің анықтады. Атап айтқанда, заңға тәуелді акті қабылдау арқылы Республика Үкіметінің қызметкерге сақтандыру өтемін төлеуден бас тарту негіздемелерін белгілеуге құқығы сақтандыру өтемін төлеуден бас тарту негіздемелерін белгілеуге құқығы жеке тұлғалардың құқық субъектілігін шектейтін еді. Ал Конституцияның 61-бабының нормасына сай аталған құқықтық қатынастардың түрі заңға тәуелді актілермен емес, заңдармен реттеледі.

      Конституциялық Кеңестің "Қазақстан Республикасы Премьер-Министрінің "Сауда-өнеркәсіп палаталары туралы" Заңды конституциялық емес деп тану жөніндегі өтінімі туралы 1999 жылғы 18 ақпандағы қаулысына Республика Президентінің қарсылығы енгізіліп, онда, өтінім субъектісінің пікірі бойынша, аталған Заңды конституциялық деп тануға қажет болған бірқатар уәждер келтірілген. Кеңес, қарсылықты қарап шығып, тауарлардың шығарылуы сертификатын куәландыру Үкіметтің сыртқы экономикалық қызмет саласындағы өкілеттігінің бірі екендігіне орай, онда баяндалған уәждермен келіспеді. Конституцияның 73-бабы 4-тармағына сәйкес Конституциялық Кеңестің аталған қаулысы заңдық күшін сақтап қалды.

      Конституциялық Кеңес он екі өтінім бойынша Конституция нормаларына ресми түсіндірме берді. Мәселелер бойынша келіп түскен өтінімдердің ауқымы мейлінше кең. Жоғарғы заң шығару, атқару, сот органдарының өкілеттіктері, республикалық бюджет, сондай-ақ мемлекеттік меншіктің құқықтық режимі және әлеуметтік қамсыздандырылу мәселелері түсіндірілді.

      Мәселен, Конституциялық Кеңеске Қазақстан Президентінің Қазақстан Республикасы Конституциясының 13-бабы 2-тармағын, 14-бабы 1-тармағын, 76-бабы 2-тармағын ресми түсіндіру туралы өтінімі келіп түсті. Өтінімде: қызметтерінен босатылған Қазақстан Республикасы судьяларының тиісінше оларды судьялық қызметтерінен босату туралы Қазақстан Республикасы Президентінің Жарлықтарына және Қазақстан Республикасы Парламенті Сенатының қаулыларына сотқа шағымдану құқықтары туындай ма – деген мәселе қойылды.

      Кеңес өзінің шешімінде Қазақстан Республикасы Конституциясы 13-бабының 2-тармағын Қазақстан Республикасы судьяларын сайлаудың, тағайындаудың және қызметінен босатудың ерекше конституциялық тәртібіне байланысты оларды судья қызметінен босату туралы тиісінше Қазақстан Республикасы Президентінің Жарлықтары мен Қазақстан Республикасы Парламенті Сенатының қаулыларына сотқа шағымдануға олардың қақысы жоқ деп түсіну қажет екенін атап көрсетті. Судья қызметін атқарып жүрген адамдар судьяларды сайлау, тағайындау және оларды судья қызметінен босатудың ерекше тәртібін белгілейтін заң алдыңда тең (14-баптың 1-тармағы).

      Конституцияның 76-бабының 2-тармағы заң негізінде адамның және азаматтың кейбір конституциялық құқықтарын шектеуге жол беретін шешімдер, үкімдер және өзге де қаулылар қабылдауға, лауазымды адамдардың заңсыз іс-әрекеттеріне жасалған шағымдарды қарауға, мемлекеттік органдардың заңсыз актілерін Конституция мен Республика заңдарында белгіленген жағдайларда бұзуға сотқа құқық берілгендігін білдіреді. Алайда, Қазақстан Республикасы Конституциясы 47-бабының 2-тармағына сәйкес Қазақстан Республикасы Президентінің іс-әрекеттері сот қарайтын нысана бола алмайды.

      Республиканың Премьер-Министрі субьектісі болған екі өтінім меншіктің құқықтық режиміне және мемлекеттік органдардың оған қатысты құзыретіне байланысты болды. Соған орай 1999 жылғы 17 наурыздағы қаулысында Конституциялық Кеңес кім мемлекеттік меншік құқығы субъектісі болып табылатыны туралы мәселе бойынша түсіндіру берген болатын. Сонымен бірге, мемлекеттік меншік және оны басқару саласындағы мемлекеттік органдардың құзыреті туралы ережелерден тұратын әртүрлі заң актілерінің құқықтық нормалары егжей-тегжейлі сараптаудан өтті. Соның негізінде Конституциялық Кеңес, Республиканың өзі мемлекеттік меншік иесі болып табылатынын атай отырып, Конституцияның 66-бабының 4) тармақшасындағы "мемлекеттік меншікті басқаруды ұйымдастырады" деген ережені Үкіметке заң актілері белгілеген шегінде мемлекеттік меншікті иелену, пайдалану және жұмсау өкілеттіктері беріледі деп түсіну қажет деген ұйғарымға келді.

      Премьер-Министрдің 1999 жылғы 4 қазандағы өтініміне нысан болған Конституцияның 6-бабы 2-тармағына және 61-бабы 3-тармағының 1) және 2) тармақшаларына ресми түсіндірме бере отырып, Кеңес аталған конституциялық нормалар мемлекеттік меншіктің құқықтық режимі ерекшеліктерін заңмен баянды етуге де, мемлекеттік мекемелердің құқық субъектілігін шектеуге де мүмкіндік беретінін анықтады. Алайда, Конституция мекемелердің жауапкершілігін оларға деп бекітілген сметаның мөлшерімен шектеуге жол бермейді, себебі мемлекеттік меншік пен жеке меншіктің бірдей қорғалуы принципін белгілейді (Конституцияның 6-бабының 1-тармағы).

      Парламент депутаттарының 1999 жылғы 22 ақпандағы өтінімі Премьер-Министр хақының шегімен байланысты болды, оған Үкіметтің Парламентке республикалық бюджет туралы заң жобасын енгізуі себеп болды. Бұл ретте парламентшілер Премьер-Министр бірнеше заң жобаларының (республикалық бюджет жобасымен қатар бір пакетте енгізілген) қабылданбауына байланысты, немесе қабылданбаған екі заң жобасы бойынша бірден Үкіметке сенім білдіру туралы мәселені бір мезгілде (бірақ жылына бір рет) қоюға хақылы ма, – деп күмән келтірген.

      Өзінің қорытынды шешімінде Кеңес жоғарыда аталған сұрақтарға жоқ деген жауап қайтарды. Конституцияның 61-бабының 7-тармағын түсіндіре келе, Кеңес, аталған нормаларға сәйкес, Парламент депутаттары дауысқа салмай қабылдаған заңдардың конституциялылығы Республика Конституциясының 72-бабы 7-тармағының 2) тармақшасында және 78-бабында белгіленген тәртіппен шешілуге тиіс екендігін атап көрсетті.

      Парламент Палаталары Төрағаларының Конституцияның 44-бабының 13) тармақшасына, 53-бабына және 54-бабының 4) тармақшасына ресми түсіндіру беру туралы өтінімі не Конституцияда, не қолданылып жүрген заңдарда Республика Президентін мемлекеттік наградалармен наградтау туралы шешім қабылдайтын субъектінің белгіленбеуімен байланысты болды.

      Кеңес Конституцияның аталған нормаларын, Парламент өкілеттерінің Конституцияда толық сипатты баянды етілуіне орай, ол мемлекеттік наградалармен наградтау туралы шешім қабылдау құқығына ие емес деп түсіндірді. Сонымен бірге, Кеңес, мемлекеттік наградалармен наградтаудың Президентке қатысты жеке механизмін белгілеудің дұрыс болатынын атап көрсетті.

      Депутаттыққа кандидаттарға қойылатын талаптар жайындағы; Парламент депутаттарының өкілет мерзімдері; оның сессиялық жұмысының мерзімдері жөніндегі өтінімдер жеке бір топ болды. Кеңестің аталған өтінімдерді қарап шығуының нәтижесі олардың кейбір ерекшеліктерін анықтауға мүмкіндік береді. Біріншіден, парламентшілердің өздері бастамашы болады. Екіншіден, қойылған мәселелердің көпшілігі Конституцияға 1998 жылғы 7 қазаңда енгізілген өзгерістер мен толықтырулардан, сондай-ақ Республиканың әкімшілік-аумақтық құрылымының өзгеруінен келіп шығады. Үшіншіден, алғаш рет Конституция нормасының мемлекеттік тілдегі мәтінінің ресми түрде қолданылып жүрген орыс тіліндегі мәтініне сәйкестігі мәселесі қойылды.

      Мысалы, Парламент Сенаты Төрағасының "Қазақстан Республикасы Конституциясының 51-бабы 4-тармағының "тиісті облыстың, республикалық маңызы бар қаланың не Республика астанасының аумағында кемінде үш жыл тұрақты тұрған" нормасы бөлігіне ресми түсіндірме беру туралы" 1999 жылғы 25 ақпандағы өтінімі, осы нормада белгіленген талаптың Парламент Сенаты депутаттарының тұрғылықты жерін өзгертіп, Алматыдан Астанаға көшуіне байланысты екіұшты ұғым туғызуына және орыс тіліндегі "постоянно проживающий" терминінің мемлекеттік тілдегі "тұрақты тұрған" терминіне сәйкестігі күмәнді екендігіне негізделген болатын. Айтылған жәйттерге орай, өтінімде төрт жылға сайланған, тұрғылықты жерін Алматы қаласына, одан кейін Астана қаласына ауыстырған Сенат депутаттары келесі мерзімге сайлану үшін қайтадан дауысқа түсе ала ма? Қазақстан Республикасының әкімшілік-аумақтық құрылымының өзгеруі нәтижесінде таратылған не қайта құрылған облыстың аумағында тұрған уақыты тиісті облыстың, республикалық маңызы бар қаланың не Республика астанасының аумағында тұрақты тұрып жатқан үш жыл мерзімге есептеле ме? Мемлекеттік және орыс тілдеріндегі "тұрақты тұрған" және "постоянно проживающий" деген терминді қалай түсіну керек? деген сұрақтар қойылған.

      Конституциялық Кеңес төрт жылға сайланған Сенат депутаттарының, егер де олар өздерінің тұрғылықты тұратын жерін өзгертпеген болса, Сенатқа қайтадан дауысқа түсуге құқығы бар деп түсіндірді. Тиісті облыстың, республикалық маңызы бар қаланың не Республика астанасының аумағында үш жыл тұрақты тұру мерзіміне басқа әкімшілік-аумақтық бөлікке қосылған аумақта тұрған уақыты да есептеледі. Сенат депутаттығына кандидаттарға қойылатын талаптардың баяндалуының қисындық дәйектілігіне бағып, мемлекеттік тілде "тұрақты тұрған" деп жазылған талапты Республиканың тиісті аумағында оны депутаттыққа кандидат етіп тіркеген сәтте тұрақты тұрып жатқан деп түсіну қажет.

      Парламенттің сессиялық жұмысының кезеңіне және оның депутаттарының өкілет мерзімдеріне қатысты Конституцияның 49-бабының 2-тармағын ресми түсіндіру тәртібімен, оның заң шығару міндеттерін жүзеге асыратын ең жоғары өкілді орган ретінде Конституциямен өзіне жүктелген өкілеттерді атқаруының уақыты мен кезеңі туралы түсіндіру берілген болатын. Конституциялық Кеңес бұл кезең Парламенттің бірінші сессиясының ашылу сәтінен басталады және жаңадан шақырылған Парламенттің бірінші сессиясының жұмысы басталуымен аяқталатынын атап көрсетті. Мәжіліс Төрағасының Конституцияның 59-бабының 3-тармағын ресми түсіндіру туралы өтінімінің нысанасы болған, сессияны ұзартудың мүмкіндігіне келер болсақ, Кеңес, бұл норма депутаттардың сессиялық жұмысының кезенін белгілейтінін, ал ол кезең Парламенттің өзінің қаулысымен ұзартылуы мүмкін екендігін түсіндірді.

      Бірқатар өтінімдер Қазақстан Республикасы Үкіметінің Парламентке зейнетақымен қамтамасыз ету, халықты жұмыспен қамту және азаматтардың жекелеген санаттарының жеңілдіктері туралы заңдарға өзгерістер енгізу жөніндегі заң жобаларының пакетін енгізуіне байланысты туындады. Олар Парламент депутаттары бір тобының 1999 жылғы 18 ақпанда Конституция 14-бабының 1 және 2-тармақтарын, 24-бабының 2-тармағын, 77-бабы 3-тармағының 5) тармақшасын ресми түсіндіру туралы өтінім беруіне себеп болды. Депутаттар әлеуметтік жәрдемақы төлемін республикалық бюджеттен жергілікті бюджеттерге көшірудің заңдылығына күмән келтірген болатын, бұл, олардың пікірінше, азаматтарды тұрғылықты жері бойынша кемсітуге және заң алдында жұрттың бәрі тең деген принциптің (14-баптың 1-тармағы) бұзылуына әкеп соғады. Одан тыс, парламентшілер жұмыссыздық бойынша берілетін жәрдемақыны халықты әлеуметтік қорғау жөніндегі шаралар санатынан шығарып тастау Конституцияның 24-бабы 2-тармағымен баянды етілген азаматтардың жұмыссыздықтан әлеуметтік қорғалу құқықтарын жоғалтуына әкеп соғады деп есептейді.

      Соған байланысты Конституциялық Кеңес әлеуметтік жәрдемақы төлемдерін республикалық бюджеттен жергілікті бюджеттерге көшіру аймақтардың экономикалық жағдайының тең болмауы себепті азаматтардың тұрғылықты жері бойынша құқығына нұқсан келтірмейді және заң алдыңда жұрттың бәрінің тендігі принципінің бұзылуына әкеп соқпайды деп тапты. Республика Парламенті азаматтарды әлеуметтік қорғау мәселелері бойынша жаңа заңдарды қабылдағанда еліміздің барлық аймақтарында сақталуға міндетті зейнетақылар мен жәрдемақылардың ең төменгі және ең жоғарғы мөлшерлерін тағайындаудың жалпы өлшемдерін анықтауға тиіс.

      Кеңес сондай-ақ Конституцияның 24-бабының 2-тармағы әлеуметтік қорғаудың нақты түрлерін белгілемейтінін, олар арнаулы шаралардың кешені болып табылатынын және тиісті заңмен анықталатынын атап көрсетті. Жұмыссыздық бойынша жәрдемақы болса тұтастай алғанда оның бір түрі ғана болып табылады, сондықтан оларды алып тастау азаматтардың құқықтарына нұқсан келтіруге әкеп соқпайды.

      Өтінімде сондай-ақ заңдардың кері күші туралы мәселе де қойылған. Оған жаңа Заңда зейнетақының мұндай түрінің болмауына байланысты "Қазақстан Республикасында зейнетақымен қамтамасыз ету туралы" 1997 жылғы 24 маусымдағы Қазақстан Республикасының Заңы қабылданғанға дейін тағайындалған зейнетақылардың төлемін тоқтату, сондай-ақ бұрын тағайындалған зейнетақы төлемдерінің барынша жоғары мөлшерлерін азайту себеп болды. Осы аталған жағдайларға байланысты парламентшілер Конституцияның 77-бабы 3-тармағының 5) тармақшасы нормасын бұзуға әкеп соғуы ықтимал, азаматтардың ахуалын нашарлататын заңдарды шығаруға заң шығарушы органның құқықтылығы туралы мәселені қойды. Аталған норманы ресми түсіндіру туралы қаулыда Кеңес азаматтардың құқық бұзушылық үшін заңдық жауапкершілігін реттейтін және жауапкершіліктің жаңа түрлерін белгілейтін немесе оны жаңа санкциялар енгізу жолымен күшейтетін заңдардың кері күші болмайтынын түсіндірді. Бұл конституциялық норма құқық қолдану қызметін жүзеге асыратын соттар, мемлекеттік органдар және лауазымды адамдар үшін міндетті болады. Кеңес сондай-ақ Парламенттің заңдарды қабылдаған кезде кері күші болатын құқықтық нормаларды белгілеуге құқығы бар екенін атап көрсетті.

      Әлеуметтік қамсыздандыру Парламент депутаттарының 1999 жылғы 22 ақпанда өтінім беруіне тиек болды, онда басқа мәселелермен қатар Конституцияның 28-бабының 1-тармағын азаматтардың науқастанған жағдайда әлеуметтік қамсыздандырылу құқығы бөлігінде түсіндіру мәселесі қойылды.

      Өтінім беруге "Қазақ КСР-ның ЕтЗК-не өзгерістер мен толықтырулар енгізу туралы" Заңның жобасы себеп болды. Онда қызметкерге уақытша жұмысқа қабілетсіздігі бойынша әлеуметтік өтемдерді жұмыс берушінің есебінен төлеудің жүзеге асырылуы көзделген болатын. Парламентшілер "Конституцияда баянды етілген адамның және азаматтың құқықтары мен бостандықтарына нұқсан келтіруі себепті Конституцияның 74-бабының 2-тармағы негізінде мұндай заң актілері кейін күшін жойды немесе қолданылуға жатпайды деп танылмай ма?" деп қауіптенген.

      Конституцияның 28-бабы 1-тармағының нормасын түсіндіре отырып, Кеңес, әрбір азаматтың науқастанған жағдайда әлеуметтік қамсыздандырылуға конституциялық құқығының жүзеге асырылуына әртүрлі жүйелер құру және қажетті де қолайлы шараларды жүзеге асыру жолымен, оның ішінде меншік нысанынан тәуелсіз жұмыс берушіге осы міндетті заңды түрде жүктеу арқылы, мемлекет кепілдік беретінін атап көрсетті.

      Осылайша, Конституциялық Кеңестің Конституция нормаларын ресми түсіндіру туралы қаулылары Конституцияның ел аумағында әрекетте болуымен байланысты мәселелерді дұрыс және біркелкі түсінуге ықпал етуге, мемлекеттік органдардың өкілеттігі мен жауапкершілігінің шегі, мемлекеттік меншіктің құқықтық режимі туралы дұрыс түсінік қалыптастыруға бағытталды.

      Конституциялық Кеңес қызметінің бір бағыты Кеңеске Конституцияның 78-бабының ережелері негізінде өтінім беретін Республика соттарының өтінімдерін қарау болып табылады. Олардың ерекшелігі, Конституцияның 72-бабында айтылған Кеңеске өтінім беретін субъектілердің ішінде тек сот қана қолданылып жүрген заңдардың ғана емес, адамның және азаматтың конституциялық құқықтары мен бостандықтарына нұқсан келтіретін өзге де нормативтік құқықтық актілердің конституциялылығын тексеру туралы мәселе қоюға хақылы.

      1999 жылы Республика соттарынан 10 ұсыным келіп түсті. Оның ішінде үшеуі мән-жайлы қаралды, жетеуі бойынша іс жүргізуге қабылдаудан бас тартылды.

      Іс жүргізуге қабылданған үш өтінім бойынша, Кеңес даулы болып тұрған нормативтік құқықтық актілерді Конституцияға сәйкес емес деп тану үшін жеткілікті негіздер таба алмады. Мәселен, Маңғыстау облыстық соты Қазақстан Республикасы ҚІЖК-нің 292-бабы 6-бөлігін конституциялық емес деп тану жөніндегі ұсыныспен Конституциялық Кеңеске өтінім берген, онда жергілікті соттар бірінші саты бойынша қараған қылмыстық істер бойынша Республика Жоғарғы Сотының Төралқасы ең соңғы қадағалау сатысы болып танылады делінген. Сонымен бір уақытта, ҚР ҚІЖК-нің 292-бабының 2-бөлігінде көрсетілген тұлғаларға қатысты істер бойынша қабылданған сот қаулыларын Жоғарғы Сот Пленумы да қайта қарауы мүмкін. Мұнда облыстық сот ең жоғары сот сатысы ретінде Республика Жоғарғы Сотының Пленумында өз ісінің қаралуына қол жеткізе алу мүмкіндігінен айрылған тұлғалардың құқықтарын нұқсан келтіруді көріп отыр.

      Кеңес облыстық соттың уәждерімен келіспей, өз қаулысында әркімнің Конституцияда баянды етілген өз құқықтары мен бостандықтарының сот арқылы қорғалуға құқығы кез-келген адамның және азаматтың бұзылған құқықтары мен бостандықтарын қорғау және қалпына келтіру үшін сотқа өтінім беру мүмкіндігін білдіреді деп атап көрсетті. Бұл құқықты жүзеге асырудың механизмі Республика заңдарымен регламенттеледі, соттар оларды сот төрелігін іске асыру кезінде басшылыққа алады. Конституцияның 75-бабының 2-тармағына сәйкес Қазақстан Республикасында сот билігі сотта іс жүргізудің заңмен белгіленген нысандары арқылы жүзеге асырылады. ҚР ҚІЖК-нің 38-тарауында қылмыстық істердің соттылығы соттардың деңгейіне байланысты белгіленеді. Бұл ретте, еліміздің сот жүйесінің барлық буындарында істерді қараудың процессуалдық тәртібі барлық тұлғаларға қатысты бірегей және міндетті болып табылады. Бірінші сатыдағы соттар шығарған үкімдерге кассациялық және қадағалау тәртібімен жоғары сатыдағы соттарға шағымдану мүмкін. ҚІЖК-нің 292-бабының 2-бөлігінде көрсетілген тұлғалар үшін Республика Жоғарғы Соты бірінші сатыдағы сот болып табылады. Олардың да үкімге кассациялық және қадағалау тәртібімен шағымдану мүмкіндігі болуы керек. Жоғарғы Сот Пленумы олар үшін мұндай соңғы саты болып табылады. Баяндалған негіздер бойынша Конституциялық Кеңес даулы болып тұрған ҚР ҚІЖК-нің нормасын Конституцияға сәйкес деп таныды.

      Кеңес сондай-ақ Алматы қалалық сотының "Адвокаттық қызмет туралы" Қазақстан Республикасы Заңының 20-бабы 3-тармағының Конституцияға сәйкестігін тексеру туралы ұсынымын қарады, онда "облыстың, республикалық маңызы бар қаланың және астананың аумағында бір адвокаттар алқасы құрылуы мүмкін" делінген. Қалалық сот осы норма азаматтардың бірлесу бостандығына құқығын баянды ететін Конституцияның 23-бабының 1-тармағына, сондай-ақ Конституцияның 39-бабының 1-тармағына қайшы келеді деп тапқан.

      Конституциялық Кеңес даулы болып тұрған "Адвокаттық қызмет туралы" Заңның бабын конституцияға сәйкес емес деп тануға негіз таба алмады және ҚР АК-нің 34-бабына сай адвокаттар алқасы коммерциялық емес заңды тұлғалардың дербес ұйымдық-құқықтық нысаны болып табылатынын, оның қоғамдық бірлестіктерден бірнеше аспектілермен ажыралып тұратынын түсіндірген болатын.

      Біріншіден, қолданылып жүрген заңдарға сәйкес адвокаттық алқаларға мүшелік міндетті болып табылады, себебі ол бірқатар талаптармен шартталады, сонымен бірге адвокаттардың қызметі лицензиялауға жатады, ал аймақтық және жергілікті қоғамдық бірлестіктерге мүшелік еркін және лицензиялаумен байланысты емес.

      Екіншіден, мемлекет адвокаттық алқалардың мүшелеріне қылмыстық іс жүргізу заңдарында көзделген жағдайларда қылмыстық процестерге қатысу (ҚР ҚІЖК-нің 71-бабы), сондай-ақ адвокаттардың тегін қызмет көрсету міндетін жүктейді.

      Үшіншіден, адвокаттар алқасына жеке де, заңды да тұлғалар кіруі мүмкін. Қоғамдық бірлестіктерге кәсіби дайындығынан және қоғамдық қызметінің түріне тәуелсіз, өз мүшелерінің мүддесін көздей отырып тек жеке тұлғалар кіреді. Баяндалғаннан келіп шығып, Кеңес "Адвокаттық қызмет туралы" Заңның 20-бабының 3-тармағын конституцияға сәйкес деп тапты.

      Астана қаласы Сарыарқа аудандық сотының "Нормативтік құқықтық актілер туралы" Заңның 36-бабын конституциялық емес деп тану туралы ұсынысы да қаралды, онда "Нормативтік құқықтық актілер туралы" Заңның 36-бабы 1-тармағының 1) тармақшасы Конституцияның 62-бабының 2-тармағына қайшы келеді деп көрсетілген болатын. Мұны негіздеу үшін сот, Конституцияның 62-бабының 2-тармағына сәйкес заңдар Республика Президенті қол қойғаннан кейін күшіне енеді деп атап көрсеткен. Сонымен бірге, "Нормативтік құқықтық актілер туралы" Заңның 36-бабы 1-тармағының 1) тармақшасында заңдар олар алғаш рет ресми жарияланғаннан кейін он күнтізбелік күн өткен соң күшіне енеді деп көрсетілген.

      Бұл құқықтық норманың конституциялылығы бойынша соттың күмәні "Ұрпақтар бірлігі мен сабақтастығы жылына байланысты рақымшылық жасау туралы" Заңды қолдануға байланысты туындаған. Ол заңға Қазақстан Республикасының Президенті 1999 жылғы 13 шілдеде қол қойған, ол алғаш рет "Егемен Қазақстан" газетінде 1999 жылғы 28 шілдеде жарияланған болатын.

      Кеңес аудандық сотпен келіспеді және Конституцияның 62-бабының 2 және 8-тармақтарында әртүрлі мағыналық салмақ арқалайтын және бір-біріне пара-пар емес "күшіне енеді" және "күшіне енгізу" деген терминдердің пайдаланылғанын атап көрсетті. Заңға Президенттің қол қоюы әлі оны күшіне енгізуді білдірмейді, себебі Конституция заңдарды міндетті түрде халыққа жария етуді көзде тұтады. Бұл Мемлекет Басшысының өзі қол қойған заңды халыққа жария ету міндетін белгілейтін Конституцияның 44-бабының 2) тармақшасынан келіп шығады. Көрсетілген кезең заң шығару процесінде аяқтаушы болып табылады да заңды күшіне енгізуге әкеп соқтырады.

      Конституцияның 62-бабы 8-тармағына сәйкес заң актілерін күшіне енгізудің тәртібі арнаулы заңмен реттеледі. Алғаш рет ресми жарияланғаннан кейін, заңды күшіне енгізудің он күндік мерзімін 36-бапта белгілейтін нормативтік құқықтық актілер туралы Заң осындай арнаулы заң болып табылады. Заңдық күшке ие болып алған заңды күшіне енгізудің осы уақыттық параметрі, бұл заңды құқық қолдануда жүзеге асыратын мемлекеттің барлық органдары мен ведомстволарының құқықтық және ұйымдық сипаттағы тиісті шараларды қабылдауы және жүзеге асыруы үшін қажет. Баяндалғанды ескеріп, Кеңес аталған құқықтық норманы конституциялық емес деп тануға негіз таба алмады.

      Жеті өтінім бойынша Конституцияның 78-бабының және Қазақстан Республикасы Президентінің "Қазақстан Республикасының Конституциялық Кеңесі туралы" конституциялық заң күші бар Жарлығының ережелерінен келіп шығатын өтінімнің нысаны мен мазмұнына қатысты қойылатын талаптардың сақталмауына байланысты конституциялық іс жүргізуге қабылдаудан бас тартылды.

      Мәселен, Алматы облысы Сарқант аудандық соты Алматы облыстық сотының қылмыстық істер жөніндегі алқасының қаулысын конституцияға сәйкес емес деп тану туралы ұсыныспен өтінім жолдаған. Судьяның пікірі бойынша ол адамның және азаматтың конституциялық құқықтары мен бостандықтарына нұқсан келтірген. Ұсынымды іс жүргізуге қабылдаудан бас тартып, Кеңес оған Конституцияның 78-бабы заңдардың немесе өзге де нормативтік құқықтық актілердің Конституцияға сәйкестігін тексеруді жүктейтінін, ал облыстық сот алқасының қаулысы нормативтік акт болып табылмайтынын көрсетті.

      Алматы қаласы Бостандық аудандық сотының судьясы Кеңеске Республика Қылмыстық кодексінің 224-бабының 1-бөлігін конституциялық емес деп тану туралы ұсыныспен өтінім берген. Онда ол мемлекеттік мекемелерде лауазым иеленіп отырған тұлғалар үшін Қылмыстық кодекстің аталған нормасы қатаңдау қылмыстық жауапкершілік белгілейтінін атап көрсеткен. Бұл, судьяның пікірі бойынша, Қазақстан Республикасы Конституциясы 14-бабының заң мен сот алдында жұрттың бәрінің теңдігін және кез-келген кемсітуге тыйым салуды көздейтін талаптарын бұзады.

      Конституциялық Кеңес бұл ұсынымды іс жүргізуге қабылдаудан бас тартты, себебі судьяның ұсынымынан Қылмыстық кодекстің аталған нормасының конституциялылығына байланысты күмән туындаған нақты қылмыстық істің соттың іс жүргізуінде бар-жоқтығы айқын емес. Сонымен бірге, өтінімге судьяның өзі қол қойған, ал Қазақстан Республикасы Президентінің "Қазақстан Республикасының Конституциялық Кеңесі туралы" конституциялық заң күші бар Жарлығының 22-бабының 3-тармағына сәйкес соттың өтініміне тиісті соттың төрағасы қол қоюы керек.

      Конституциялық Кеңеске өтіну кезінде жіберілетін әлгі аталған және өзге де кемшіліктерді жою үшін соттарға көмек көрсету мақсатында, Республика соттарының 1996-1999 жылдардағы ұсыныстарын қарау практикасы жинақталды. Конституциялық Кеңес тиісті құжатты Қазақстан Республикасы Жоғарғы Соты мен Әділет министрлігіне жіберді.

      Мемлекеттік органдардың адамның және азаматтың құқықтары мен бостандықтарын қорғауға бағытталған қызметі конституциялық заңдылықты қамтамасыз етудің маңызды факторы болып табылады. Қазақстан халқына 2030 жылға дейін стратегиялық міндеттерді жүзеге асыру бойынша Жолдауында еліміздің Президенті Н.Ә. Назарбаев құқық қорғау органдарының назарын азаматтардың, мемлекет пен заңды тұлғалардың заңды мүдделерін қылмыстық қол сұғушылықтан мейлінше толық қорғаудың қажеттілігіне, адамның және азаматтың құқықтары мен бостандықтары саласындағы Конституция мен заңдар ережелерінің сақталуына қаратты.

      Конституциялық Кеңеске әр жылы ұсынылатын құқық қорғау органдарының мәліметтеріне қарағанда, мемлекеттік органдар мен олардың лауазымды тұлғалары адамдардың азаматтық, әлеуметтік-экономикалық, саяси және өзге де құқықтары мен бостандықтарының бұзылуына жол берген.

      Қолданылып жүрген заңдарға сәйкес, азаматтардың құқықтары мен заңды мүдделеріне қатысы бар немесе ведомствоаралық сипаттағы барлық актілер әділет органдарында міндетті түрде мемлекеттік тіркеуден өтуге тиіс. 1997-ден 1999 жылға дейінгі мерзім ішінде Еңбек және халықты әлеуметтік қорғау министрлігінің 13 бұйрығы тіркеуден өтпеген. Энергетика, индустрия және сауда министрлігі 15 бұйрықты Әділет министрлігіне ұсынбаған. Жергілікті өкілетті және атқарушы билік органдары да адамның және азаматтың құқықтары мен заңды мүдделеріне қатысы бар құқықтық актілерді әділет органдарында міндетті түрде сараптау және тіркеуді барлық кезде жүргізбейді.

      Прокурорлық шара қолданудың арқасында орталық атқарушы органдардың 15 құқықтық нормативтік актілері жойылды және өзгертілді. Бір қатар жағдайларда жергілікті атқарушы билік органдарының меншік мәселелерін шешу кезінде республикалық басқару органдарының не болмаса шаруашылық жүргізуші субъектілердің басшы органдарының құзыретін ауыстыра пайдалану деректері анықталды.

      Конституцияның 26-бабының және Қазақстан Республикасы Президентінің "Азаматтардың және заңды тұлғалардың кәсіпкерлік қызмет бостандығына құқықтарын қорғау туралы" Жарлығының талаптарын бұза отырып, бақылау және қадағалау жүргізу құқықтарына ие болған кейбір орталық атқарушы билік органдары өкілеттерін өздері құрған мемлекеттік кәсіпорындарға, заңды және тіпті, жеке тұлғаларға да беріп қойған.

      Кәсіпкерлердің шаруашылық және коммерциялық қызметін негізсіз және заңсыз тексеру деректері кездеседі.

      Мәселен, Республика Ішкі істер министрлігі "Күзет" РМК-ға әскерилендірілген күзет қызметтерінің іс-әрекеттерін бақылауға, заңды және жеке тұлғаларға күзет қызметін жүзеге асыруға лицензиялар беру құқығын берген.

      Энергетика, индустрия және сауда министрлігі "Метрология", "Мемлекеттік алкоголь өнімдерін өндірушілерді тексеруден өткізу орталығы" және "Қазақстандық СМСО" Республикалық мемлекеттік кәсіпорындарға инспекциялық бақылау жүргізу және лабораторияларды аккредитациялау құқығын берген.

      Мемлекет бұл салада құқық бұзушылықтың жолын кесу мақсатында әртүрлі шаралар қолдануда. Атап айтқанда, кәсіпкерлік қызметті тексеруді есепке алу енгізілді, шаруашылық жүргізуші субъектілердің қарауынан бақылау-қадағалау өкілеттері алынып тасталды, яғни бұлар мемлекет міндеттерін заңсыз жүзеге асыру мүмкіншіліктерінен айрылды. Бұрынғысынша әкімдер мен олардың орынбасарлары заң бұзушылықтарға ең көп жол беруде.

      Мәселен, Республикада Құқықтық статистика және ақпарат орталығының мәліметтері бойынша, кәсіпкерлік саласында 1820 заңсыз акті жойылған және өзгертілген, оның ішінде 340 нормативтік сипатта болған. Жауапкершіліктің әр түріне 528 адам тартылған.

      Мемлекеттік органдар мен лауазымды адамдардың азаматтардың және заңды тұлғалардың Конституцияда баянды етілген әлеуметтік-экономикалық құқықтары мен заңды мүдделерін бұзу деректері кең таралған. Прокурорлық шара қолданудың арқасында 26931 заңсыз акті жойылған және өзгертілген. 26544 адам жауапкершілікке тартылған, қызметкерлерге жалақы бойынша қарыздардың 8,5 млрд. теңге, ал зейнетақы мен жәрдемақы бойынша – 1,8 млрд. теңге сомасында төленуі қамтамасыз етілді.

      1999 жылы елде күрделі криминогендік жағдай сақталды – бұл мерзім ішінде Республикада 139431 қылмыс тіркелген. 10 мың тұрғынға келетін қылмыс деңгейі 91-ден 93-ке дейін артқан.

      Криминалдық түр-сипат бұрынғысынша жеке қамын көзден зорлау-зомбылау секілді қылмыстармен сипатталады. Мұнда Конституция нормалары мен заңдарда баянды етілген адамға және оның меншігіне қол жұмсаушылық бірінші орында тұр. Шындық кейде ішкі істер органдарының қылмысты есепке алу және тіркеуден заңсыз түрде жасыру әрекеттерінің салдарынан бұрмаланады. Прокуратура органдары 3106 жасырылған қылмысты анықтап, есепке алды.

      Қолда бар мәліметтер сондай-ақ әлі күнге дейін сыбайлас жемқорлықпен күрес жеткіліксіз жүргізіліп келе жатқанынан дәлел береді.

      Анықталған қылмыстардың сыбайлас жемқорлық түрлерінің жалпы тіркелген қылмыстармен ара салмағы, Құқықтық статистика орталығының мәліметтері бойынша, бар болғаны 1.98%-ті құрайды.

      Қылмыстық және қылмыстық іс жүргізу заңдарын дұрыс пайдаланбау деректері де бар, жер-жерлерде тергеуді заңсыз жүргізу және негізсіз қамауға алу әдістері қолданылады, бұл азаматтардың конституциялық құқықтары мен бостандықтарын дөрекі түрде бұзу болып табылады. 1999 жылы қамауға алу түрінде жаза қолдануға негіз болмауы себепті 4122 адам босатылды. Алдын-ала тергеу кезінде бірінші және кассациялық сатыдағы соттар 5592 адамды қамаудан босатты.

      Қорытындылай келе, Конституциялық Кеңес бұдан алдыңғы әр жылғы Жолдауында заң шығарушы және атқарушы билік органдарының назарын қолданылып жүрген заңдарды Конституцияға сәйкес келтіру бойынша жұмысты тездету қажеттігіне аударған болатын. Алайда, аталған жұмыс мейлінше баяу, Конституцияның 92-бабының 2-тармағында белгіленген мерзімдерді бұза отырып жүргізілуде. Осы уақытқа дейін түбегейлі нормативтік құқықтық актілер қабылданбады не сәйкес келтірілмеді, оның ішінде жергілікті мемлекеттік басқару туралы, жергілікті өзін-өзі басқару туралы, кодификацияланған салық заңы, әкімшілік құқық бұзушылықтар туралы кодекс, лоббилендіру туралы және т.б.

      Нормативтік құқықтық актілердің бүкіл жүйесін қолданылып жүрген Конституцияға сәйкес келтіру Қазақстан Республикасында конституциялық заңдылықтың нығаюына ықпал етеді.

      Қазақстан Республикасы Конституциялық Кеңесі

"О состоянии конституционной законности в стране" (по итогам деятельности за 1999 год)

Послание Конституционного Совета Республики Казахстан, 2000 г.

      Настоящее Послание направляется Парламенту Казахстана в соответствии с подпунктом 11) статьи 53 Конституции и Указом Президента Республики, имеющим силу конституционного закона, "О Конституционном Совете Республики Казахстан". В основу Послания положены результаты обобщения деятельности Конституционного Совета за 1999 год.

      За указанный период Конституционным Советом было рассмотрено 24 обращения. Из них: 2 - о конституционности принятых Парламентом законов, 12 - по вопросам официального толкования норм Конституции, 10 - по представлениям судов Республики. Также рассматривалось одно возражение Президента Республики Казахстан на принятое итоговое решение Совета.

      На соответствие Конституции по обращениям Президента Республики поступили Законы "О редких и находящихся под угрозой исчезновения видах животных" и "Об обязательном страховании ответственности работодателя за причинение вреда жизни и здоровью работника, пострадавшего в результате несчастного случая или профессионального заболевания при исполнении трудовых (служебных) обязанностей". Оба Закона Конституционный Совет признал неконституционными.

      Так, Конституционный Совет, проверив Закон "О редких и находящихся под угрозой исчезновения видов животных" на соответствие Конституции, указал, что часть 2 статьи 3 этого Закона ущемляет право собственности государства на этих животных, содержащихся в неволе и полувольных условиях. Кроме того, оспариваемый Закон связывал право собственности на редких животных только с фактом их содержания, исключая при этом принцип законности возникновения права собственности на данную категорию животных. Указанные обстоятельства позволили Совету признать Закон неконституционным, поскольку он противоречил требованиям статьи 6 Конституции, устанавливающей равноправие форм собственности и равные условия их защиты.

      В Законе об обязательном страховании ответственности работодателя Советом также было установлено расхождение отдельных его положений с требованиями Конституции. В частности, право определять основания отказа в выплате страхового возмещения работнику путем принятия подзаконного акта Правительством Республики ограничивало правосубъектность физических лиц. Согласно же норме статьи 61 Конституции указанный вид правоотношений регулируется законами, а не подзаконными актами.

      На постановление Конституционного Совета от 18 февраля 1999 года "Об обращении Премьер-Министра Республики Казахстан о признании Закона "О торгово-промышленных палатах" неконституционным" было внесено возражение Президента республики, где содержался ряд доводов, согласно которым указанный Закон, по мнению субъекта обращения, следовало признать конституционным. Совет, рассмотрев возражение, не согласился с изложенными в нем доводами, в силу того, что удостоверение сертификата происхождения товаров является одним из полномочий Правительства в области внешнеэкономической деятельности. В соответствии с пунктом 4 статьи 73 Конституции постановление Конституционного Совета сохранило юридическую силу.

      Конституционный Совет дал официальное толкование норм Конституции по двенадцати обращениям. Спектр проблем, по которым они поступили, был достаточно широким. Разъяснялись вопросы компетенции государственных органов, полномочий высших органов законодательной, исполнительной и судебной властей, республиканского бюджета, а также правового режима государственной собственности и социального обеспечения.

      Так, в Конституционный Совет поступило обращение Президента Казахстана об официальном толковании пункта 2 статьи 13, пункта 1 статьи 14, пункта 2 статьи 76 Конституции Республики Казахстан. В обращении ставился вопрос: вытекает ли из указанных конституционных норм право судей Республики Казахстан обжаловать в суд указы Президента Республики Казахстан и постановления Сената Парламента Республики Казахстан об освобождении их от занимаемых должностей.

      В своем решении Совет указал, что пункт 2 статьи 13 Конституции необходимо понимать так, что ввиду особого конституционного порядка избрания, назначения и освобождения от должностей судей Республики Казахстан, они не вправе обжаловать в суд указы Президента Республики и постановления Сената Парламента об освобождении их от должностей. Лица, занимающие судейские должности, равны перед законом, устанавливающим особый порядок избрания, назначения и освобождения от должности судьи (пункт 1 статьи 14).

      Пункт 2 статьи 76 Конституции означает, что суду на основании закона предоставлено право выносить решения, приговоры и иные постановления, допускающие ограничения некоторых конституционных прав человека и гражданина, рассматривать жалобы на неправомерные действия должностных лиц, отменять незаконные акты государственных органов в случаях, установленных Конституцией и законами Республики. Однако в соответствии с пунктом 2 статьи 47 Конституции не могут быть предметом рассмотрения в суде действия Президента Республики Казахстан.

      Два обращения, субъектом которых выступил Премьер-Министр республики, были посвящены правовому режиму собственности и компетенции государственных органов в отношении последней. В связи с этим в постановлении от 17 марта 1999 года Конституционным Советом были даны разъяснения по вопросу о том, кто является субъектом права государственной собственности. При этом детальному анализу были подвергнуты правовые нормы различных законодательных актов, содержащие в себе положения как о государственной собственности, так и о компетенции государственных органов в области управления ею. На основе этого Конституционный Совет, отмечая, что собственником государственного имущества выступает сама Республика, пришел к выводу, что положение "организует управление государственной собственностью", содержащееся в подпункте 4) статьи 66 Конституции, следует понимать так, что Правительство наделяется полномочиями владеть, пользоваться и распоряжаться государственной собственностью в пределах, установленных законодательными актами.

      Давая официальное разъяснение пункта 2 статьи 6 и подпункта 1) и 2) пункта 3 статьи 61 Конституции, которые были предметом обращения Премьер-Министра от 4 октября 1999 года, Совет определил, что указанные конституционные нормы позволяют закрепить в законе как особенности правового режима государственной собственности, так и ограничить государственные учреждения в их правосубъектности. Однако Конституция не допускает ограничения ответственности учреждений пределами утвержденной сметы на их содержание, поскольку устанавливает принцип равной защиты государственной и частной собственности (пункт 1 статьи 6 Конституции).

      Обращение депутатов Парламента от 22 февраля 1999 года было связано с пределами правомочий Премьер-Министра, поводом к которому послужило внесение Правительством в Парламент законопроекта о республиканском бюджете. В данном случае парламентарии сомневались, вправе ли Премьер-Министр ставить вопрос о доверии Правительству в связи с непринятием нескольких законопроектов (внесенных в одном пакете с проектом республиканского бюджета), либо сразу по двум непринятым законопроектам одновременно (но один раз в год).

      В итоговом решении на все вышеперечисленные вопросы Совет ответил отрицательно. Истолковав положения пункта 7 статьи 61 Конституции, Совет указал, что конституционность законов, принятых в соответствии с названной нормой, без голосования депутатов Парламента, должна решаться в порядке, установленном подпунктом 2) пункта 1 статьи 72 и статьи 78 Конституции Республики.

      Обращение Председателей Палат Парламента о даче официального толкования подпункта 13) статьи 44, статьи 53 и подпункта 4) статьи 54 Конституции было связано с тем, что ни в Конституции, ни в действующем законодательстве не определен субъект принятия решения о награждении Президента Республики государственными наградами.

      Совет истолковал указанные нормы Конституции так, что в силу исчерпывающего характера закрепленных в Конституции полномочий Парламента, последний не обладает правом принятия решения о награждении государственными наградами. Вместе с тем, Совет отметил, что в отношении Президента было бы правильным установить отдельный механизм награждения государственными наградами.

      Отдельную группу составили обращения по поводу требований, предъявляемых к кандидатам в депутаты; относительно сроков полномочий депутатов Парламента; периода его сессионной работы. Результаты рассмотрения Советом указанных обращений позволяют выявить их некоторые особенности. Во-первых, инициаторами выступают сами парламентарии. Во-вторых, большинство поставленных вопросов вытекало из изменений и дополнений, внесенных в Конституцию 7 октября 1998 года, а также изменений административно-территориального устройства Республики. В-третьих, впервые был поставлен вопрос о соответствии текста нормы Конституции на государственном языке тексту нормы на официально употребляемом русском языке.

      К примеру, обращение Председателя Сената Парламента от 25 февраля 1999 года об официальном толковании пункта 4 статьи 51 Конституции в части нормы "постоянно проживающий на территории соответствующей области, города республиканского значения либо столицы Республики не менее трех лет" было мотивировано тем, что установленное в этой норме требование вызывает неоднозначное понимание в связи с переменой места жительства депутатов Сената Парламента, переездом их из г. Алматы в г. Астану, и порождает сомнения в идентичности термина "постоянно проживающий" на русском языке и "туракты турган" на государственном языке. В связи с указанными обстоятельствами, в обращении ставились вопросы о том, могут ли депутаты Сената, избранные на четыре года, переменившие место жительства в г. Алматы, а затем в г. Астану повторно баллотироваться для избрания на следующий срок? Засчитывается ли в трехлетний срок постоянного проживания на территории соответствующей области, города республиканского значения либо столицы Республики время проживания на территории областей, которые были преобразованы в результате изменения административно-территориального устройства Республики? Как следует понимать термин "туракты турган" и "постоянно проживающий" на государственном и русском языках?

      Конституционный Совет пояснил, что депутаты Сената, избранные на четыре года имеют право повторно баллотироваться в Сенат, если они не изменили своего постоянного места жительства. В трехлетний срок постоянного проживания на территории соответствующей области, города республиканского значения либо столицы Республики засчитывается и время проживания на территории, которая была присоединена к другой административно-территориальной единице. Следуя логической последовательности изложения требований к кандидатам в депутаты Сената требование "туракты турган", изложенное на государственном языке, следует понимать, как постоянное проживание на соответствующей территории Республики на момент его регистрации кандидатом в депутаты.

      Относительно периодичности сессионной работы Парламента и сроков полномочий его депутатов в порядке официального толкования пункта 2 статьи 49 Конституции были даны разъяснения о времени и периоде в течение, которого он, как высший представительный орган, осуществляющий законодательные функции, выполняет полномочия, возложенные на него Конституцией. Конституционный Совет указал, что данный период начинается с момента открытия первой сессии Парламента и заканчивается с началом работы первой сессии нового созыва. Что касается возможности продления сессии, которое являлось предметом обращения Председателя Мажилиса об официальном толковании пункта 3 статьи 59 Конституции, Совет разъяснил, что данная норма устанавливает период сессионной работы депутатов, который может быть продлен постановлением самого Парламента.

      Ряд обращений был вызван внесением Правительством Республики Казахстан в Парламент пакета законопроектов об изменениях в пенсионном обеспечении, занятости населения и льготах отдельным категориям граждан. Так, в Конституционный Совет 18 февраля 1999 года обратилась группа депутатов Парламента за официальным толкованием пунктов 1 и 2 статьи 14, пункта 2 статьи 24, подпункта 5) пункта 3 статьи 77 Конституции. Депутатами ставилась под сомнение правомерность переноса выплаты социальных пособий из республиканского бюджета в местные, что, по их мнению, приведет к дискриминации граждан по месту жительства и нарушению принципа равенства всех перед законом (пункт 1 статьи 4). Кроме того, парламентарии считали, что исключение пособий по безработице из числа мер по социальной защите населения приведет к потере гражданами их права на социальную защиту от безработицы, закрепленного пунктом 2 статьи 24 Конституции.

      В связи с этим Конституционный Совет признал, что перенос выплат социальных пособий из республиканского в местные бюджеты не влечет ущемления прав граждан по месту жительства из-за неравного экономического положения регионов и нарушения принципа равенства всех перед законом. Парламент Республики при принятии новых законов по вопросам социальной защиты граждан должен определять общие критерии назначения минимальных и максимальных размеров пенсий и пособий, обязательных к соблюдению по всей стране.

      Совет также указал, что пункт 2 статьи 24 Конституции не устанавливает конкретные виды социальной защиты, которые представляют собой комплекс специальных мер и определяются соответствующим законом. Пособия же по безработице являются лишь одним из ее видов в целом, поэтому их исключение не влечет ущемления прав граждан.

      В обращении также ставился вопрос об обратной силе законов в связи с прекращением выплаты пенсий, назначенных до принятия Закона "О пенсионном обеспечении в Республике Казахстан" от 24 июня 1997 года, из-за отсутствия таких видов пенсий в новом Законе, а также уменьшения максимальных размеров пенсионных выплат, назначенных ранее. В силу указанных обстоятельств парламентариями был поставлен вопрос о правомочности законодательного органа издавать законы, ухудшающие положение граждан, что, по их мнению, может привести к нарушению норм подпункта 5) пункта 3 статьи 77 Конституции. В постановлении об официальном толковании указанной нормы, Совет разъяснил, что обратной силы не имеют те законы, которые регулируют юридическую ответственность граждан за правонарушения и устанавливают новые виды ответственности или усиливают ее путем введения новых санкций. Эта конституционная норма распространяется на судей, государственные органы и должностных лиц, осуществляющих правоприменительную деятельность. Парламент при принятии законов обладает правом устанавливать правовые нормы, имеющие обратную силу, то есть отменять и изменять ранее принятые акты.

      Социальное обеспечение явилось также предметом обращения депутатов Парламента от 22 февраля 1999 года, в котором наряду с другими ставился вопрос о толковании пункта 1 статьи 28 Конституции в части прав граждан на социальное обеспечение в случае болезни.

      Поводом к обращению явился проект Закона "О внесении изменений и дополнений в КЗоТ Казахской ССР", в котором предусматривалось, что выплата социальных пособий по временной нетрудоспособности работнику осуществляется непосредственно работодателем. Парламентарии высказывали опасения, "не будут ли впоследствии такие законодательные акты отменены или признаны не подлежащими применению на основании пункта 2 статьи 74 как ущемляющие закрепленные Конституцией права и свободы человека и гражданина?"

      Толкуя норму пункта 1 статьи 28 Конституции, Совет указал, что реализация конституционного права каждого гражданина на социальное обеспечение в случае болезни гарантируется государством путем создания различных систем и осуществления других необходимых и доступных мер, в том числе посредством законодательного возложения этой обязанности на работодателей независимо от формы собственности.

      Таким образом, постановления Конституционного Совета об официальном толковании норм Конституции были направлены на то, чтобы способствовать правильному и единообразному пониманию вопросов, связанных с действием Конституции на территории страны, формированию надлежащего представления о пределах полномочий и ответственности государственных органов, о правовом режиме государственной собственности.

      Одним из направлений деятельности Конституционного Совета является рассмотрение представлений судов Республики, которые обращаются в Совет на основании положений статьи 78 Конституции. Их особенностью является то, что из названных в статье 72 Конституции субъектов обращения в Совет только суды правомочны ставить вопрос о проверке конституционности не только действующих законов, но и иных нормативных правовых актов, ущемляющих конституционные права и свободы человека и гражданина.

      В 1999 году от судов Республики поступило 10 представлений. Из них по существу было рассмотрено три, по семи - отказано в принятии к производству.

      По трем обращениям, принятым к производству, Совет не нашел достаточных оснований для признания оспариваемых нормативных правовых актов не соответствующими Конституции. Так, к примеру, Мангистауский областной суд обратился в Совет с представлением о признании неконституционной части 6 статьи 292 УПК РК, в которой указано, что по уголовным делам, рассмотренным по первой инстанции местными судами, последней надзорной инстанцией признается Президиум Верховного Суда Республики. В то же время по делам в отношении лиц, указанных в части 2 статьи 292 УПК РК, принятые судебные постановления могут быть пересмотрены и Пленумом Верховного Суда. В этом областной суд усматривал ущемление прав лиц, лишенных возможности добиваться рассмотрения своего дела Пленумом Верховного Суда Республики как высшей судебной инстанцией.

      Совет, не соглашаясь с доводами областного суда, в постановлении указал, что закрепленное в Конституции право каждого на судебную защиту своих прав и свобод означает возможность любого человека и гражданина обратиться в суд за защитой и восстановлением нарушенных прав и свобод. Механизм реализации данного права регламентируется законами Республики, которыми руководствуются суды при отправлении правосудия. В соответствии с пунктом 2 статьи 75 Конституции судебная власть в Республике Казахстан осуществляется посредством установленных законом форм судопроизводства. В главе 38 УПК РК устанавливается подсудность уголовных дел в зависимости от уровня суда. При этом процессуальный порядок рассмотрения дел во всех звеньях судебной системы страны является единым и обязательным в отношении всех лиц. Приговоры, вынесенные судами первой инстанции, могут быть обжалованы в кассационном и надзорном порядке в судах высшей инстанции. Для лиц, указанных в части 2 статьи 292 УПК, судом первой инстанции является Верховный Суд Республики. Они также должны иметь возможность обжаловать приговор в кассационном и надзорном порядке. Такой последней инстанцией для них является Пленум Верховного Суда. По изложенным основаниям Конституционный Совет признал оспариваемую норму УПК РК соответствующей Конституции.

      Советом также рассмотрено представление Алматинского городского суда о проверке на соответствие Конституции пункта 3 статьи 20 Закона Республики Казахстан "Об адвокатской деятельности", устанавливающего, что "на территории области, города республиканского значения и столицы может быть образована и действовать одна коллегия адвокатов". Городской суд усматривал, что данная норма противоречит пункту 1 статьи 23 Конституции, закрепляющему право граждан на свободу объединений, а также пункту 1 статьи 39 Конституции.

      Конституционный Совет не нашел оснований для признания оспариваемой статьи Закона "Об адвокатской деятельности" не соответствующей Конституции и разъяснил, что согласно статьи 34 ГК РК коллегия адвокатов является самостоятельной организационно-правовой формой некоммерческих юридических лиц, отличающейся от общественных объединений по нескольким аспектам.

      Во-первых, в соответствии с действующим законодательством членство в коллегии адвокатов является обязательным, так как обусловлено рядом специальных требований, к тому же деятельность адвокатов подлежит лицензированию, тогда как членство в региональных и местных общественных объединениях является свободным и лицензированием не связано.

      Во-вторых, государством на членов адвокатских коллегий возлагается обязательное участие в уголовном процессе в случаях, предусмотренных уголовно-процессуальным законодательством (статья 71 УПК РК), а также оказание бесплатных услуг адвокатами.

      В-третьих, в коллегию адвокатов могут входить как физические, так и юридические лица. В общественные объединения входят только физические лица независимо от профессиональной подготовки и вида общественной деятельности в интересах своих членов. Исходя из изложенного, Совет признал пункт 3 статьи 20 Закона "Об адвокатской деятельности" соответствующей Конституции.

      Также было рассмотрено представление Сарыаркинского районного суда г. Астаны о признании неконституционной статьи 36 Закона "О нормативных правовых актах", в котором было указано, что подпункт 1) пункта 1 статьи 36 Закона "О нормативных правовых актах" противоречит пункту 2 статьи 62 Конституции. В обоснование этого судом было отмечено, что, в соответствии с пунктом 2 статьи 62 Конституции законы вступают в силу после их подписания Президентом Республики. Вместе с тем, в подпункте 1) пункта 1 статьи 36 Закона "О нормативных правовых актах" закреплено, что законы вводятся в действие по истечении десяти календарных дней после их первого официального опубликования.

      Сомнения в конституционности данной правовой нормы возникли у суда в связи с применением Закона "Об амнистии в связи с Годом единства и преемственности поколений", который был подписан Президентом Республики Казахстан 13 июля 1999 года, и впервые опубликован в газете "Егемен Казакстан" 28 июля 1999 года.

      Совет не согласился с районным судом и указал, что в пунктах 2 и 8 статьи 62 Конституции использованы термины "вступают в силу" и "введение в действие", которые несут различные смысловые нагрузки и не тождественны друг другу. Подписание Президентом закона еще не означает введение его в действие, поскольку Конституция предусматривает также обязательное обнародование законов. Это вытекает из подпункта 2) статьи 44 Конституции, устанавливающего обязанность Главы государства обнародовать подписанный им закон. Указанная стадия является завершающей в законотворческом процессе и влечет за собой введение закона в действие.

      В соответствии с пунктом 8 статьи 62 Конституции порядок введения в действие законодательных актов регламентируется специальным законом, которым и является Закон о нормативных правовых актах, устанавливающий в статье 36 десятидневный срок введения закона в действие после их первого официального опубликования. Данные временные параметры введения в действие уже приобретшего юридическую силу закона необходимы для принятия и осуществления соответствующих мер правового и организационного характера всеми органами и ведомствами государства, осуществляющими правоприменение этого закона. Учитывая изложенное, Совет не нашел оснований для признания указанной правовой нормы неконституционной.

      В принятии к конституционному производству семи обращений было отказано ввиду несоблюдения судами вытекающих из положений статьи 78 Конституции и Указа Президента Республики Казахстан, имеющего силу конституционного закона, "О Конституционном Совете Республики Казахстан" требований к форме, содержанию и предмету обращения.

      К примеру, Саркандский районный суд Алматинской области обратился с представлением о признании не соответствующим Конституции постановления уголовной коллегии Алматинского областного суда, которое, по мнению судьи, ущемляло конституционные права и свободы человека и гражданина. Отказав в принятии представления к производству, Совет указал, что статья 78 Конституции возлагает на него проверку на соответствие Конституции законов или иных нормативных правовых актов, тогда как постановление коллегии областного суда не является нормативным актом.

      Судья Бостандыкского районного суда г. Алматы обратился в Совет с представлением о признании неконституционной части 1 статьи 224 Уголовного кодекса Республики, в котором указал, что для лиц, занимающих должности в государственных учреждениях упомянутая норма Уголовного кодекса устанавливает более строгую уголовную ответственность. Это, по мнению судьи, нарушает требования статьи 14 Конституции Республики Казахстан, предусматривающей равенство всех перед законом и судом и запрет на какую-либо дискриминацию.

      Конституционный Совет отказал в принятии данного представления к производству, так как из представления судьи не было ясно, находится ли в его производстве конкретное уголовное дело, в связи с которым возникли сомнения в конституционности упомянутой нормы Уголовного кодекса. К тому же обращение было подписано самим судьей, тогда как согласно пункту 3 статьи 22 Указа Президента Республики Казахстан, имеющего силу конституционного закона, "О Конституционном Совете Республики Казахстан" обращение суда должно быть подписано председателем соответствующего суда. С целью оказания помощи судам в устранении названных и иных недостатков, допускаемых ими при обращении в Конституционный Совет, была обобщена практика рассмотрения представлений судов Республики за 1996-1999 годы. Конституционным Советом был направлен соответствующий документ в Верховный Суд и Министерство юстиции Республики Казахстан.

      Важным фактором обеспечения конституционной законности является деятельность государственных органов, направленная на защиту прав и свобод человека и гражданина. В Послании народу Казахстана по реализации стратегических задач до 2030 года Президент страны Н.А. Назарбаев обращает внимание правоохранительных органов на необходимость более полной защиты законных интересов личности, государства и юридических лиц от преступных посягательств, на соблюдение положений Конституции и законов в области прав и свобод человека и гражданина.

      Согласно сведениям, ежегодно предоставляемым правоохранительными органами в Конституционный Совет, государственные органы и их должностные лица допускают нарушения гражданских, социально-экономических, политических и других прав и свобод личности.

      В соответствии с действующим законодательством все акты, затрагивающие права и законные интересы граждан или имеющие межведомственный характер, подлежат обязательной государственной регистрации в органах юстиции. За период с 1997 по 1999 годы не прошли регистрацию 13 приказов Министерства труда и социальной защиты населения. Министерством энергетики, индустрии и торговли в 1999 году не представлено в Министерство юстиции 15 приказов. Местными органами представительной и исполнительной власти также не всегда проводится обязательная экспертиза и регистрация в органах юстиции правовых актов, затрагивающих права и законные интересы человека и гражданина.

      Принятыми мерами прокурорского реагирования в 1999 году отменено и изменено 15 нормативных правовых актов центральных исполнительных органов. В ряде случаев установлены факты подмены местной исполнительной властью компетенции республиканских органов управления, либо руководящих органов хозяйствующих субъектов при решении вопросов собственности.

      В нарушение требований статьи 26 Конституции и Указа Президента Республики Казахстан "О защите прав граждан и юридических лиц на свободу предпринимательской деятельности" некоторые центральные органы исполнительной власти, обладающие правом осуществления контроля и надзора, делегировали свои полномочия созданным ими государственным предприятиям, юридическим и даже частным лицам. Имеют место факты необоснованных и незаконных проверок хозяйственной и коммерческой деятельности предпринимателей.

      Так, Министерство внутренних дел Республики делегировало РГП "Кузет" право контроля за деятельностью военизированных охранных служб, выдачу лицензий юридическим и физическим лицам на охранную деятельность.

      Министерство энергетики, индустрии и торговли делегировало Республиканским государственным предприятиям "Метрология", "Государственный центр обследования производителей алкогольной продукции" и "Казахстанский ЦСМС" право проведения инспекционного контроля и аккредитации лабораторий.

      В целях пресечения правонарушений в этой сфере государством предпринимаются различные меры. В частности, введен учет проверок предпринимательской деятельности, исключены контрольно-надзорные полномочия из ведения хозяйствующих субъектов, то есть последние лишены возможности неправомерного осуществления государственных функций. По-прежнему наибольшее количество нарушений допускаются акимами различных уровней и их заместителями.

      Так, в Республике, по данным Центра правовой статистики и информации, отменено и изменено 1820 незаконных актов в сфере предпринимательства, в том числе 340 нормативного характера. К различным видам ответственности привлечено 528 лиц.

      Распространенный характер имеют факты нарушений государственными органами и должностными лицами закрепленных Конституцией социально-экономических прав и законных интересов граждан и юридических лиц. Мерами прокурорского реагирования отменен и изменен 26931 незаконный акт, привлечено к ответственности 26544 лица, обеспечена выплата задолженности по заработной плате работникам в сумме более 8,5 млрд. тенге, а по пенсиям и пособиям - 1,8 млрд. тенге.

      В 1999 году в стране сохранялась сложная криминогенная обстановка за этот период в Республике зарегистрировано 139431 преступление. Уровень преступности на 10 тыс. населения повысился с 91 до 93.

      Криминальный фон по-прежнему определяется корыстно-насильственными преступлениями, где доминирующее положение занимает посягательство на личность и его собственность, закрепленные конституционными нормами и законами. Действительность порой искажается вследствие противозаконной практики укрытия органами внутренних дел преступлений от учета и регистрации. Органами прокуратуры было выявлено и поставлено на учет 3106 укрытых преступлений.

      Имеющиеся данные также свидетельствуют о том, что все еще недостаточно осуществляется борьба с коррупцией. Удельный вес, выявленных коррупционных видов преступлений, от общего количества зарегистрированных, по данным Центра правовой статистики, составляет всего лишь 1,98%.

      Имеют место факты неправильного применения уголовного и уголовно-процессуального законодательства, на местах нередко практикуются незаконные методы ведения следствия и необоснованное заключение под стражу, что является грубым нарушением конституционных прав и свобод граждан. В 1999 году за отсутствием оснований применения меры пресечения в виде заключения под стражу освобождено 4122 человека. На стадии предварительного следствия, судами первой и кассационной инстанций освобождено из-под стражи 5592 человека.

      В заключение следует отметить, что Конституционный Совет в предыдущих ежегодных Посланиях обращал внимание органов законодательной и исполнительной власти на необходимость ускорения работы по приведению действующего законодательства в соответствие с Конституцией. Однако, указанная работа проводится крайне медленно, с нарушением сроков, установленных пунктом 2 статьи 92 Конституции. До настоящего времени не приняты и не приведены в соответствие основополагающие нормативные правовые акты, в числе которых о местном государственном управлении, о местном самоуправлении, кодифицированное налоговое законодательство, кодекс об административных правонарушениях, закон о лоббировании и др.

      Приведение всей системы нормативных правовых актов в соответствие с действующей Конституцией будет способствовать упрочению конституционной законности в Республике Казахстан.

      Конституционный Совет Республики Казахстан