Об утверждении Правил регистрации внутренних мигрантов и внесении изменений в некоторые решения Правительства Республики Казахстан

Постановление Правительства Республики Казахстан от 1 декабря 2011 года № 1427.

      В соответствии с подпунктом 4) статьи 8 Закона Республики Казахстан от 22 июля 2011 года "О миграции населения" Правительство Республики Казахстан ПОСТАНОВЛЯЕТ:

      1. Утвердить прилагаемые:

      1) Утратил силу постановлением Правительства РК от 26.09.2024 № 782 (вводится в действие по истечении десяти календарных дней после дня его первого официального опубликования).

      2) изменения, которые вносятся в некоторые решения Правительства Республики Казахстан.

      Сноска. Пункт 1 c изменением, внесенным постановлением Правительства РК от 26.09.2024 № 782 (вводится в действие по истечении десяти календарных дней после дня его первого официального опубликования).

      2. Министерству внутренних дел Республики Казахстан в месячный срок принять меры, вытекающие из настоящего постановления.

      3. Настоящее постановление вводится в действие по истечении десяти календарных дней после первого официального опубликования.

     
      Премьер-Министр
Республики Казахстан
К. Масимов

  Утверждены
постановлением Правительства
Республики Казахстан
от 1 декабря 2011 года № 1427

Правила регистрации внутренних мигрантов

      Сноска. Правила утратили силу постановлением Правительства РК от 26.09.2024 № 782 (вводится в действие по истечении десяти календарных дней после дня его первого официального опубликования).

  Приложение
к постановлению Правительства
Республики Казахстан
от 1 декабря 2011 года № 1427

Изменения, которые вносятся в некоторые решения
Правительства Республики Казахстан

      1. В постановлении Правительства Республики Казахстан от 2 сентября 1999 года № 1292 "О порядке предоставления, найма и эксплуатации жилищ из государственного жилищного фонда, находящегося в ведении местных исполнительных органов" (САПП Республики Казахстан, 1999 г., № 44, ст. 401):

      в Инструкции "О порядке предоставления, найма и эксплуатации жилищ из государственного жилищного фонда Республики Казахстан, находящегося в ведении местных исполнительных органов", утвержденной указанным постановлением:

      пункт 7 изложить в следующей редакции:

      "7. Учет нуждающихся в жилье граждан осуществляется по месту жительства в местном исполнительном органе.

      Для постановки на учет нуждающихся в жилье граждане предъявляют в местные органы:

      1) заявление о постановке на учет по форме, устанавливаемой исполнительными органами;

      2) документ, подтверждающий регистрацию по месту жительства заявителя (адресная справка либо справка акима аульного (сельского) округа);

      3) справку местных исполнительных органов о признании других лиц членами семьи в соответствии с Законом Республики Казахстан "О жилищных отношениях;

      4) справку территориального органа Министерства юстиции Республики Казахстан (об отсутствии у заявителя и постоянно проживающих с ним членов семьи жилища, принадлежащего им на праве собственности);

      5) справку, подтверждающую принадлежность заявителя (семьи) к социально защищаемым гражданам, либо справку с места работы (службы) государственного служащего, работника бюджетной организации, военнослужащего.

      При необходимости заявитель предоставляет также справку государственного учреждения здравоохранения о наличии в семье страдающего тяжелой формой заболевания, предоставляющую право на дополнительную жилую комнату.".

      2. Утратил силу постановлением Правительства РК от 26.08.2013 № 852 (вводится в действие по истечении десяти календарных дней после первого официального опубликования).

      3. Утратил силу постановлением Правительства РК от 10.09.2015 № 765 (вводится в действие по истечении десяти календарных дней после дня его первого официального опубликования).

      4. Утратил силу постановлением Правительства РК от 05.06.2015 № 408 (вводится в действие по истечении десяти календарных дней после дня его первого официального опубликования).

      5. Утратил силу постановлением Правительства РК от 25.04.2015 № 297 (вводится в действие по истечении десяти календарных дней после дня его первого официального опубликования).

      6. Утратил силу постановлением Правительства РК от 27.06.2012 № 859 (вводится в действие по истечении десяти календарных дней со дня первого официального опубликования).

      7. Утратил силу постановлением Правительства РК от 02.07.2015 № 501 (вводится в действие по истечении десяти календарных дней после дня его первого официального опубликования).

      8. Утратил силу постановлением Правительства РК от 31.12.2013 № 1500 (вводится в действие со дня его первого официального опубликования).

      9. В постановлении Правительства Республики Казахстан от 19 июля 2008 года № 711 "Об утверждении Правил реализации местными исполнительными органами жилья, построенного в рамках Государственной программы жилищного строительства в Республике Казахстан на 2008-2010 годы" (САПП Республики Казахстан, 2011 г., № 10-11, ст. 134):

      в Правилах реализации местными исполнительными органами жилья, построенного в рамках Государственной программы жилищного строительства в Республике Казахстан на 2008-2010 годы, утвержденных указанным постановлением:

      пункт 5 изложить в следующей редакции:

      "5. С установленной даты начала приема документов граждане Республики Казахстан представляют в уполномоченный орган письменные заявления по форме согласно приложению 1 к настоящим Правилам и следующие документы:

      1) нотариально засвидетельствованные копии удостоверений личности заявителя и членов его семьи;

      2) справку с места работы заявителя (супруга/супруги) в данном населенном пункте с указанием стажа государственной службы, стажа работы в учреждении, содержащемся за счет средств государственного бюджета или государственном предприятии;

      3) нотариально засвидетельствованная копия свидетельства о заключении брака (расторжении брака, свидетельства о смерти супруга/супруги) и рождении детей (в случае наличие такого);

      4) копия трудовой книжки, заверенной кадровой службой или выписка из послужного списка;

      5) документ, подтверждающий регистрацию по постоянному месту жительства (адресная справка либо справка сельских и/или аульных акимов);

      6) справка с места работы о заработной плате заемщика (созаемщика) за последние 12 месяцев, предшествующих месяцу сдачи документов;

      7) справку о движении денег по лицевому счету за последние 12 месяцев предшествующих месяцу сдачи документов (для категории молодой семьи, члены которой не являются работниками государственных органов, учреждений, содержащихся за счет средств государственного бюджета или государственного предприятия);

      8) справку о беременности (при необходимости);

      9) справку об инвалидности (при необходимости);

      10) при наличии обязательств по судебным исполнительным листам и банковским займам представляются копии договора займа и (или) судебного решения.

      Данный перечень документов является исчерпывающим.".

      10. Утратил силу постановлением Правительства РК от 17.07.2023 № 603 (вводится в действие по истечении десяти календарных дней после дня его первого официального опубликования).

      11. В постановлении Правительства Республики Казахстан от 30 сентября 2009 года № 1482 "О некоторых вопросах предоставления жилищ из жилищного фонда государственных предприятий" (САПП Республики Казахстан, 2009 г., № 40, ст. 391):

      в Правилах предоставления жилищ из жилищного фонда государственных предприятий, утвержденных указанным постановлением:

      пункт 6 изложить в следующей редакции:

      "6. Для постановки на учет нуждающиеся в жилье работники государственного предприятия предъявляют в администрацию государственного предприятия:

      1) заявление о постановке на учет по форме, устанавливаемой администрацией государственного предприятия;

      2) нотариально засвидетельствованные копии удостоверений личности заявителя и членов его семьи;

      3) справку с места работы заявителя (супруга/супруги) в данном населенном пункте;

      4) нотариально засвидетельствованную копию свидетельства о заключении брака (расторжении брака, свидетельства о смерти супруга/супруги) и рождении детей (в случае наличия такого);

      5) справку территориального органа Министерства юстиции Республики Казахстан (об отсутствии у заявителя и постоянно проживающих с ним членов семьи жилища, принадлежащего им на праве собственности);

      6) копию трудовой книжки, заверенную кадровой службой или выписку из послужного списка;

      7) документ, подтверждающий регистрацию по постоянному месту жительства (адресная справка либо справка сельских и/или аульных акимов).

      При необходимости заявитель предоставляет также справку государственного учреждения здравоохранения о наличии в семье страдающего тяжелой формой заболевания, предоставляющую право на дополнительную жилую комнату.".

      12. Утратил силу постановлением Правительства РК от 24.02.2014 № 131 (вводится в действие по истечении десяти календарных дней после дня его первого официального опубликования).

      13. Утратил силу постановлением Правительства РК от 24.02.2014 № 131 (вводится в действие по истечении десяти календарных дней после дня его первого официального опубликования).

      14. Утратил силу постановлением Правительства РК от 29.01.2024 № 45 (вводится в действие по истечении десяти календарных дней после дня его первого официального опубликования).

      15. Утратил силу постановлением Правительства РК от 05.03.2014 № 185 (вводится в действие по истечении десяти календарных дней после дня его первого официального опубликования).

      16. Утратил силу постановлением Правительства РК 31.08.2012 № 1119 (вводится в действие по истечении десяти календарных дней со дня первого официального опубликования).

      17. Утратил силу постановлением Правительства РК от 12.02.2014 № 80 (вводится в действие по истечении десяти календарных дней после дня его первого официального опубликования).

      18. Утратил силу постановлением Правительства РК от 11.03.2014 № 217 (вводится в действие по истечении десяти календарных дней после дня его первого официального опубликования).

      19. В постановлении Правительства Республики Казахстан от 7 апреля 2011 года № 394 "Об утверждении стандартов государственных услуг в сфере социальной защиты, оказываемых местными исполнительными органами" (САПП Республики Казахстан, 2011 г., № 32, ст. 391):

      1) в Стандарте государственной услуги "Оформление документов на инвалидов для обеспечения их санаторно-курортным лечением", утвержденном указанным постановлением:

      подпункт 5) пункта 11 изложить в следующей редакции:

      "5) документ, подтверждающий регистрацию по постоянному месту жительства (адресная справка либо справка сельских и/или аульных акимов);";

      2) утратил силу постановлением Правительства РК от 05.03.2014 № 185 (вводится в действие по истечении десяти календарных дней после дня его первого официального опубликования);

      3) в Стандарте государственной услуги "Оформление документов для материального обеспечения детей-инвалидов, обучающихся и воспитывающихся на дому", утвержденном указанным постановлением:

      подпункт 4) пункта 11 изложить в следующей редакции:

      "4) документ, подтверждающий регистрацию по постоянному месту жительства (адресная справка либо справка сельских и/или аульных акимов);";

      4) в Стандарте государственной услуги "Оформление документов на социальное обслуживание на дому для одиноких, одиноко проживающих престарелых, инвалидов и детей-инвалидов, нуждающихся в постороннем уходе и помощи", утвержденном указанным постановлением:

      подпункт 3) пункта 11 изложить в следующей редакции:

      "3) документ, подтверждающий регистрацию по постоянному месту жительства (адресная справка либо справка сельских и/или аульных акимов);";

      5) в Стандарте государственной услуги "Назначение социальной помощи специалистам социальной сферы, проживающим в сельской местности, по приобретению топлива", утвержденном указанным постановлением:

      подпункт 4) пункта 11 изложить в следующей редакции:

      "4) документ, подтверждающий регистрацию по постоянному месту жительства (адресная справка либо справка сельских и/или аульных акимов);".

      Сноска. Пункт 19 с изменением, внесенным постановлением Правительства РК от 05.03.2014 № 185 (вводится в действие по истечении десяти календарных дней после дня его первого официального опубликования).

      20. В постановлении Правительства Республики Казахстан от 25 мая 2011 года № 571 "Об утверждении Правил осуществления ежемесячных выплат гражданам Республики Казахстан после завершения периода капитализации платежей по возмещению вреда, причиненного жизни и здоровью работников юридическими лицами, ликвидированными вследствие банкротства":

      в Правилах осуществления ежемесячных выплат гражданам Республики Казахстан после завершения периода капитализации платежей по возмещению вреда, причиненного жизни и здоровью работников юридическими лицами, ликвидированными вследствие банкротства, утвержденных указанным постановлением:

      подпункт 3) пункта 3 изложить в следующей редакции:

      "3) документ, подтверждающий регистрацию по постоянному месту жительства на территории Республики Казахстан (адресная справка либо справка сельских и/или аульных акимов);".

      21. Утратил силу постановлением Правительства РК от 27.07.2015 № 592 (вводится в действие со дня его первого официального опубликования).
      22. Утратил силу постановлением Правительства РК от 27.07.2015 № 592 (вводится в действие со дня его первого официального опубликования).
      23. Утратил силу постановлением Правительства РК от 27.07.2015 № 592 (вводится в действие со дня его первого официального опубликования).

      24. Утратил силу постановлением Правительства РК от 16.07.2015 № 532 (вводится в действие по истечении десяти календарных дней после дня его первого официального опубликования).

On approval of the Rules for registration of internal migrants and introduction of amendments to some decisions of the Government of the Republic of Kazakhstan

Resolution of the Government of the Republic of Kazakhstan dated December 1, 2011 № 1427.

      Unofficial translation

      In accordance with subparagraph 4 of Article 8 of the Law of the Republic of Kazakhstan dated July 22, 2011 “On Population Migration” the Government of the Republic of Kazakhstan hereby RESOLVED as follows

      1.To approve the attached:

      1) Rules for registration of internal migrants;

      2) amendments to some decisions of the Government of the Republic of Kazakhstan.

      2. The Ministry of Internal Affairs of the Republic of Kazakhstan shall take measures arising from this resolution within one month.

      3. This resolution shall be enforced upon expiry of ten calendar days after its first official publication.

      Prime Minister
      of the Republic of Kazakhstan K. Massimov

  Approved
by resolution of the Government
of the Republic of Kazakhstan
dated December 1, 2011 № 1427

Rules for registration of internal migrants
1. General provisions

      1. These Rules for the registration of internal migrants (hereinafter referred to as the Rules) shall have been drawn up in accordance with the Law of the Republic of Kazakhstan dated July 22, 2011 "On Population Migration" and shall define the procedure for the registration of internal migrants in the territory of the Republic of Kazakhstan.

      If an international treaty to which the Republic of Kazakhstan is a party established rules other than those contained in these Rules, the rules of the international treaty shall be applied.

      2. Basic concepts and terms used herein:

      1) internal migrant - a person who relocates independently within the Republic of Kazakhstan for the purpose of permanent or temporary residence;

      2) competent authority (hereinafter referred to as the competent authority) - the public authority responsible for the registration and deregistration at the place of residence, as well as the registration at the place of temporary stay (residence) of internal migrants;

      3) close relatives - parents (parent), children, adoptive parents, adopted children, full and half siblings, grandparents and grandchildren;

      4) temporary residence (domicile) - a building, room or dwelling with an address that is not a place of residence and where a person stays (resides) temporarily.

      Footnote. Paragraph 2 as reworded by Decree of the Government of the Republic of Kazakhstan № 30 of 04.02.2020 (shall enter into force ten calendar days after the date of its first official publication).

2. The procedure for the registration of internal migrants

      3. Internal migrants (over fourteen years of age) may be registered at their place of residence and may be registered as temporarily staying (residing) based on their identity documents:

      of nationals of the Republic of Kazakhstan - by territorial divisions of the competent authority via the e-government state corporation or the e-government web portal;

      foreigners and stateless persons who have been granted permanent residence permits in the Republic of Kazakhstan under the migration legislation - by territorial divisions of the competent authority via the State Corporation.

      The place of registration of an internal migrant shall be his/her legal address.

      The place of residence shall be the settlement where the national permanently or predominantly resides.

      The place of residence of persons under the age of fourteen (minors) or nationals under guardianship shall be the place of residence of their lawful guardians.

      Footnote. Paragraph 3 as reworded by Decree of the Government of the Republic of Kazakhstan № 30 of 04.02.2020 (shall be put into effect ten calendar days after the date of its first official publication).

      4. Internal migrants shall be registered at the place of temporary stay (residence) with the consent of the owner/s (employer) of the dwelling, expressed in written or electronic form and certified by a digital signature.

      In order to confirm the right of the owner (employer) of the housing to register, the authorized body for the registration code of the address (RCA) shall receive from the information systems information on the owner confirming the grounds for the emergence of the right of ownership of the housing provided for in the Law of the Republic of Kazakhstan dated April 16, 1997 “On Housing Relations”.

      Registration of internal migrants at the place of residence, account (registration) in the place of temporary stay (residence) shall be carried out in houses, flats, country buildings, gardening associations, cooperatives, hostels, hotels, holiday houses, sanatoria, dispensaries, medical institutions, boarding schools, boarding houses, nursing homes and also the buildings and rooms used for stay (residence) of people.

      Footnote. Paragraph 4 is in the wording of Decree of the Government of the Republic of Kazakhstan dated 05.23.2018 № 285 (shall be enforced upon expiry of ten calendar days after the day its first official publication); as amended by Decree of the Government of the Republic of Kazakhstan № 30 of 04.02.2020 (shall take effect ten calendar days after the date of its first official publication).

      5. Registration at the place of residence, account (registration) in the place of temporary stay (residence) shall be subject:

      1) Nationals of the Republic of Kazakhstan permanently residing on its territory and moving within the state for permanent or temporary residence, as well as those arriving for permanent residence or temporary residence from abroad;

      2) foreigners and stateless persons permanently residing in the Republic of Kazakhstan;

      3) foreigners and stateless persons having received refugee status.

      Footnote. Paragraph 5 as amended by the Decree of the Government of the Republic of Kazakhstan dated 12.06.2017 № 364 (shall be enforced upon expiry of ten calendar days from the date of its first official publication); № 30 of 04.02.2020 (shall be promulgated ten calendar days after the date of its first official publication).

      6. Internal migrants, nationals of the Republic of Kazakhstan arriving outside the country and subject to registration shall submit the following documents to the competent authority within 10 calendar days of arrival at the new place of residence, temporary stay (residence):

      1) an identity document (for children under 16 years of age - a birth certificate);

      2) an identity document of the owner of the home or the authorised person (presence of the owner or authorised person is compulsory) and a written consent of the owner or authorised person for the permanent or temporary registration of the applicant in the form prescribed by the competent authority (when registering in houses and premises used for residence (stay) of people - an application for registration from the administration of the organisation (institution).

      When a homeowner registers in a dwelling he/she owns, his/her consent to register shall not be required.

      Nationals of the Republic of Kazakhstan arriving from outside the country for permanent residence shall provide a passport (if the passport has been lost or expired during their stay outside the Republic of Kazakhstan, a certificate of return), a document proving deregistration from the country of previous residence, or a certificate of statelessness issued by the competent body of the country of previous residence.

      If there is no document proving deregistration from the country of previous residence, certificate of statelessness, the national shall be registered at the place of temporary stay (residence) for the period of requesting (receiving) one of these documents from the country of previous residence.

      Footnote. Paragraph 6 as reworded by Decree of the Government of the Republic of Kazakhstan № 30 of 04.02.2020 (shall become effective ten calendar days after the date of its first official publication).

      7. Refugees shall provide the documents provided for in paragraph 6 of these Rules for registration in the territorial division of the authorized body within five days.

      Footnote. Paragraph 7 as amended by the Decree of the Government of the Republic of Kazakhstan dated 12.06.2017 № 364 (shall be enforced upon expiry of ten calendar days from the date of its first official publication).
      8. is excluded by the resolution of the Government of the Republic of Kazakhstan dated 23.05.2018 № 285 (shall be enforced upon expiry of ten calendar days after the day its first official publication);

      9. Internal migrants shall be subject to removal from residence registration:

      1) having left for permanent residence outside the republic;

      2) recognized by the court as having lost the right to use the accommodation;

      3) upon application of the owner of the housing, building or premises, without participation of the person removed from registration and his identification document;

      4) the dead;

      5) in case of cancellation of the previously issued permit for permanent residence in the Republic of Kazakhstan to foreigners, stateless persons.

      Footnote. Paragraph 9 as amended by the Decree of the Government of the Republic of Kazakhstan dated 12.06.2017 № 364 (shall be enforced upon expiry of ten calendar days from the date of its first official publication).

      10. Records of registered and deregistered internal migrants shall be kept by internal affairs authorities under the procedure prescribed by the Ministry of Internal Affairs of the Republic of Kazakhstan.

      Internal migrants shall be registered and deregistered at the place of residence, registered at the place of temporary stay (residence) by entering data into the information systems Registration Office Documentation and Registration of Population and Registration Office Documentation and Registration of Foreigners and transferring them to the Natural Persons State Database.

      When internal migrants register at a new place of residence, registration at the place of temporary stay (residence), deregistration at the former address in the information system shall be simultaneously performed.

      Deregistration of deceased persons in the above-mentioned information systems shall be the date of the transfer into the category of invalid identity documents of the owners due to death or receipt of information from the civil registry authorities.

      Address registration or deregistration at the place of residence, at the place of temporary stay (residence), registration at the place of temporary stay (residence) of a natural person, as well as details on persons registered at the same address, shall be confirmed by information on the address entered into the Natural Persons State Database and transmitted to the e-government web portal.

      Information via the e-government portal shall be obtained by:

      natural persons - on their registration address;

      homeowners - on persons registered at the same address.

      Where residents of border territories of the Republic of Kazakhstan and the Russian Federation cross the Kazakh-Russian state border, the document confirming the address of registration of the internal migrant shall be data proving the registration at the permanent place of residence in the settlement of the border territory, as per Enclosure 3 to the Treaty between the Government of the Republic of Kazakhstan and the Government of the Russian Federation on the Procedure for the Crossing of the Kazakh-Russian State Border by Residents of the Border Territories of the Republic of Kazakhstan and the Russian Federation, ratified by the Law of the Republic of Kazakhstan on July 21, 2007.

      Data on the address of registration shall be issued to residents of the border territories by the territorial units of the competent authority via the state corporation or the e-government web portal.

      Footnote. Paragraph 10 as reworded by Decree of the Government of the Republic of Kazakhstan № 30 of 04.02.2020 (shall enter into force ten calendar days after the date of its first official publication).

      11. If during registration or removal from registration violations of the legislation of the Republic of Kazakhstan were committed, the decision on registration or removal from registration should be cancelled by the territorial division of the authorized body, which issued it, as well as by the higher authorized body or court.

      The request to cancel or restore registration at the place of residence shall be made by the interested legal entity or an individual within the time limits established by the legislation of the Republic of Kazakhstan.

      12. The Ministry of Internal Affairs of the Republic of Kazakhstan shall determine and issue the forms of data proving registration at the permanent place of residence in the settlement of the border area, the forms required for registration at the place of residence and for deregistration.

      Footnote. Paragraph 12 as reworded by Decree of the Government of the Republic of Kazakhstan № 30 of 04.02.2020 (shall come into force ten calendar days after the date of its first official publication).

      13. Internal migrants having arrived for temporary stay (residence) for more than one month shall be registered by the internal affairs agencies at the place of temporary stay (residence) within 10 calendar days from the date of arrival, without being removed from registration at the place of residence.

      Registration at the place of temporary stay (residence) shall be a temporary registration. Registration at the place of residence shall be permanent registration.

      Temporary registration shall be carried out for a period of one month to a year.

      Persons whose performance of official duties, the stay to study shall be connected with long (more than one year) residence outside the place of residence (if there is a confirmation document) shall be counted for the whole period necessary for the performance of duties without removal from registration at the place of residence.

      The children under 16 years old, the citizens having disability with permanent disorder of functions of an organism limiting their activity, being in medical institutions, the persons working with a shift method shall not be subject to account (registration) in the place of temporary stay (residence).

      When leaving the place of temporary stay earlier than the declared period, the removal of persons from the temporary register shall be executed on the application of the owner (attorney) of the housing, building or premises or on the application of the internal migrant.

      Footnote. Paragraph 13 as amended by the Decree of the Government of the Republic of Kazakhstan dated 12.06.2017 № 364 (shall be enforced upon expiry of ten calendar days from the date of its first official publication); as amended by Decree of the Government of the Republic of Kazakhstan № 30 of 04.02.2020 (shall be brought into force ten calendar days after the date of its first official publication).

      14. Foreigners and stateless persons arriving temporarily in the Republic of Kazakhstan shall be registered in accordance with the procedure established by the legislation of the Republic of Kazakhstan.

      15. The registration of members of the Armed Forces of the member States of the Commonwealth of Independent States at their place of residence shall be carried out on the basis of passports and identity cards of members of the armed forces.

      Footnote. Paragraph 15 is in the wording of Decree of the Government of the Republic of Kazakhstan dated 02.12.2016 № 757 (shall be enforced upon expiry of ten calendar days from the date of its first official publication).

      16. In the interests of national security and public order, the laws shall establish restrictions on the choice of residence and freedom of movement in some areas of the Republic of Kazakhstan. Other restrictions may not be imposed.

      In order to register internal migrants having arrived at the place of permanent residence or temporary stay in settlements under special regime (closed administrative-territorial entities), the authorization of the competent authorities, issued in accordance with the established procedure, shall be submitted. At the same time, persons permanently residing in the territory of the border zone, territorial subdivisions of the authorized body shall be issued with a document confirming their residence in the border zone to passports and identity cards.

      Footnote. Paragraph 16 as amended by the Decree of the Government of the Republic of Kazakhstan dated 19.03.2012 № 343 (shall be enforced upon expiry of ten calendar days after the first official publication).

      17. In areas where there shall be restrictions on the choice of place of residence, persons having arrived for permanent residence with close relatives, having been temporarily absent and released from places of deprivation of liberty (if they have lived in the area before their conviction) shall not be refused the registration.

      In order to exercise the right to vote and include a citizen in the voter list in accordance with the Constitutional Law of the Republic of Kazakhstan "On elections in the Republic of Kazakhstan", registration of persons removed from registration at their place of residence on the basis of an application from the owner of a facility, building or premises on election day is allowed in a building or premises at the address of a polling station.

      Footnote. Paragraph 17 as amended by the resolution of the Government of the Republic of Kazakhstan dated 22.10.2022 № 845 (effective ten calendar days after the date of its first official publication).