О некоторых вопросах Президентского молодежного кадрового резерва

Указ Президента Республики Казахстан от 27 августа 2019 года № 141.

  Подлежит опубликованию в
Собрании актов Президента и
Правительства Республики
Казахстан

      ПОСТАНОВЛЯЮ:

      1. Образовать Национальную комиссию по молодежному кадровому резерву при Президенте Республики Казахстан (далее – Национальная комиссия).

      2. Утвердить прилагаемые:

      1) Положение о Национальной комиссии;

      2) состав Национальной комиссии;

      3) Правила формирования Президентского молодежного кадрового резерва.

      3. Настоящий Указ вводится в действие со дня его первого официального опубликования.

      Президент
Республики Казахстан
К. ТОКАЕВ

  УТВЕРЖДЕНО
Указом Президента
Республики Казахстан
от 27 августа 2019 года № 141

ПОЛОЖЕНИЕ
о Национальной комиссии по молодежному кадровому резерву при Президенте Республики Казахстан

1. Общие положения

      1. Национальная комиссия по молодежному кадровому резерву при Президенте Республики Казахстан (далее – Национальная комиссия) образуется в целях формирования Президентского молодежного кадрового резерва (далее – Резерв).

      2. В своей деятельности Национальная комиссия руководствуется Конституцией, законодательными актами Республики Казахстан, актами Президента Республики Казахстан и настоящим положением.

2. Задачи Национальной комиссии

      3. Задачами Национальной комиссии являются:

      1) общая координация работы по формированию Резерва;

      2) решение вопросов о зачислении в Резерв, исключении из Резерва;

      3) обеспечение исполнения поручений Президента Республики Казахстан по вопросам формирования Резерва;

      4) определение кандидатов, подлежащих зачислению в региональные кадровые резервы области, города республиканского значения, столицы (далее – региональные резервы) без прохождения отбора.

      Сноска. Пункт 3 - в редакции Указа Президента РК от 22.12.2023 № 418 (вводится в действие со дня его первого официального опубликования).

3. Функции Национальной комиссии

      4. В соответствии с задачами на Национальную комиссию возлагаются следующие функции:

      1) рассмотрение кандидатов, рекомендованных к зачислению в Резерв;

      2) направление запросов и получение информации из государственных органов и иных организаций по вопросам, относящимся к компетенции Национальной комиссии;

      3) принятие решений по вопросам, относящимся к компетенции Национальной комиссии;

      4) рассмотрение вопроса об исключении лица из Резерва;

      5) утверждение списка кандидатов, подлежащих зачислению в региональные резервы без прохождения отбора.

      Сноска. Пункт 4 - в редакции Указа Президента РК от 22.12.2023 № 418 (вводится в действие со дня его первого официального опубликования).

4. Права Национальной комиссии

      5. В соответствии со своими задачами Национальная комиссия имеет право:

      1) привлекать должностных лиц и специалистов государственных органов, организаций к рассмотрению вопросов, относящихся к компетенции Национальной комиссии;

      2) приглашать на заседания Национальной комиссии должностных и иных лиц, не являющихся членами Национальной комиссии, а также представителей средств массовой информации.

5. Состав и организация деятельности Национальной комиссии

      6. Национальная комиссия состоит из председателя, его заместителя и членов комиссии.

      7. Председатель Национальной комиссии:

      1) осуществляет общее руководство деятельностью Национальной комиссии;

      2) определяет место и время проведения заседаний Национальной комиссии;

      3) председательствует на заседаниях Национальной комиссии;

      4) дает обязательные для исполнения указания членам Национальной комиссии.

      8. Во время отсутствия председателя Национальной комиссии, а также по поручению председателя Национальной комиссии его функции может выполнять заместитель председателя Национальной комиссии.

      9. Заседания Национальной комиссии проводятся по мере необходимости.

      10. По поручению председателя Национальной комиссии может быть проведено заочное голосование членов Национальной комиссии.

      Срок для заочного голосования членов Национальной комиссии не должен превышать трех рабочих дней со дня рассылки материалов членам Национальной комиссии.

      До окончания срока заочного голосования члены Национальной комиссии свое мнение направляют в рабочий орган Национальной комиссии в письменном виде.

      В случае непредставления ответа в указанный срок считается, что член Национальной комиссии проголосовал за принятие проекта решения.

      11. Заседание Национальной комиссии или заочное голосование считается правомочным, если на заседании присутствует или в заочном голосовании участвует не менее двух третей ее состава. Члены Национальной комиссии участвуют в ее заседаниях и в заочном голосовании без права замены.

      12. Решения Национальной комиссии принимаются открытым голосованием или заочным голосованием простым большинством голосов от общего числа присутствующих на заседании или участвовавших в заочном голосовании членов Национальной комиссии. В случае равенства голосов голос председателя является решающим.

      13. Решения Национальной комиссии оформляются протоколом, подписываемым председателем и секретарем Национальной комиссии.

      Решения Национальной комиссии направляются соответствующим государственным органам, организациям и подлежат обязательному рассмотрению в установленный Национальной комиссией срок.

      14. Секретарем Национальной комиссии является заведующий Отделом государственной службы Администрации Президента Республики Казахстан.

      Сноска. Пункт 14 – в редакции Указа Президента РК от 13.09.2023 № 350.

      15. Рабочим органом Национальной комиссии является Отдел государственной службы Администрации Президента Республики Казахстан.

      Организационное обеспечение деятельности Национальной комиссии осуществляет уполномоченный орган по делам государственной службы.

      Сноска. Пункт 15 – в редакции Указа Президента РК от 13.09.2023 № 350.

  УТВЕРЖДЕН
Указом Президента
Республики Казахстан
от 27 августа 2019 года № 141

СОСТАВ
Национальной комиссии по молодежному кадровому резерву при Президенте Республики Казахстан

      Сноска. Состав - в редакции Указа Президента РК от 29.06.2024 № 591.

      Руководитель Администрации Президента Республики Казахстан, председатель

      начальник Канцелярии Президента Республики Казахстан, заместитель председателя

      Председатель Агентства Республики Казахстан по делам государственной службы, заместитель председателя

      заведующий Отделом государственной службы Администрации Президента Республики Казахстан, секретарь

      Заместитель Премьер-Министра – Руководитель Аппарата Правительства Республики Казахстан

      помощник Президента Республики Казахстан по вопросам внутренней политики и коммуникациям

      советник Президента Республики Казахстан, курирующий вопросы региональной политики

      советник Президента Республики Казахстан, курирующий социально-экономические вопросы

      ректор Академии государственного управления при Президенте Республики Казахстан

  УТВЕРЖДЕНЫ
Указом Президента Республики
Казахстан
от 27 августа 2019 года № 141

ПРАВИЛА
формирования Президентского молодежного кадрового резерва

      Сноска. Правила в редакции Указа Президента РК от 18.05.2021 № 580 (вводится в действие со дня его первого официального опубликования).

Глава 1. Общие положения

      1. Настоящие Правила формирования Президентского молодежного кадрового резерва (далее – Правила) определяют порядок формирования Президентского молодежного кадрового резерва (далее – Резерв).

      2. Отбор в Резерв осуществляется Национальной комиссией по молодежному кадровому резерву при Президенте Республики Казахстан (далее – Национальная комиссия).

      3. В отборе в Резерв принимают участие граждане Республики Казахстан не старше тридцати пяти лет, имеющие высшее образование и трудовой стаж работы не менее пяти лет.

      К участию в отборе в Резерв не допускаются лица, назначенные Президентом Республики Казахстан, политические служащие, административные государственные служащие корпуса "А", лица, находящиеся в Президентском молодежном кадровом резерве.

      4. Лица, зачисленные в Резерв, могут быть назначены на политические государственные должности, административные государственные должности корпуса "А", руководящие должности корпуса "Б" и на должности группы категории А корпуса "Б" по решению уполномоченной комиссии при Президенте Республики Казахстан в порядке и на условиях, установленных законодательством Республики Казахстан.

      Назначения на должности, указанные в настоящем пункте, могут осуществляться как из числа лиц, зачисленных в Резерв, так и из числа иных лиц в установленном законодательством Республики Казахстан порядке.

      5. Настоящие Правила не регулируют вопросы занятия руководящих должностей в Вооруженных Силах, других войсках и воинских формированиях Республики Казахстан, а также в правоохранительных и специальных государственных органах, которое осуществляется в соответствии с Указом Президента Республики Казахстан от 28 августа 2013 года № 624 "О формировании Президентского резерва руководства правоохранительных и специальных государственных органов Республики Казахстан".

Глава 2. Отбор в Резерв

      6. Отбор в Резерв состоит из следующих этапов:

      1) прием документов кандидатов;

      2) оценка способности работать с текстовой и числовой информацией;

      3) решение ситуационных задач;

      4) оценка компетенций;

      5) собеседование с кандидатами в Экспертной комиссии по отбору в Резерв (далее – Экспертная комиссия);

      6) рассмотрение на заседании Национальной комиссии кандидатов, рекомендованных Экспертной комиссией.

      Этапы отбора в Резерв могут проводиться с использованием информационных систем.

      Сроки проведения этапов отбора в Резерв определяются Национальной комиссией.

      Сноска. Пункт 6 с изменением, внесенным Указом Президента РК от 22.12.2023 № 418 (вводится в действие со дня его первого официального опубликования).

      7. Объявление о проведении отбора публикуется на интернет-ресурсе уполномоченного органа по делам государственной службы (далее – уполномоченный орган), а также в республиканских средствах массовой информации и других ресурсах за 10 рабочих дней до начала приема документов кандидатов на участие в отборе в Резерв.

      Объявление содержит информацию о порядке отбора в Резерв, определенном настоящими Правилами, сроки приема документов.

      8. Для участия в отборе представляются следующие документы:

      1) копия документа, удостоверяющего личность;

      2) копия документа об образовании;

      3) копия документа, подтверждающего трудовую деятельность;

      4) действительный официальный сертификат установленной формы о сдаче экзамена по государственному языку*.

      При подаче документов кандидат ознакомляется с порядком формирования Резерва, дает свое согласие о строгом соблюдении настоящих Правил, а также на сбор и обработку персональных данных.

      9. К оценке способности работать с текстовой информацией допускаются кандидаты, соответствующие требованиям, указанным в пункте 3 настоящих Правил.

      10. Кандидаты, набравшие наивысшие результаты по итогам каждого этапа отбора, допускаются к следующему этапу отбора в Резерв.

      Предельное число кандидатов с наивысшими результатами, допускаемых к каждому следующему этапу отбора в Резерв, определяется Национальной комиссией.

      При равных результатах тестирования у нескольких кандидатов к следующему этапу отбора может быть допущено число кандидатов, превышающее число, определенное Национальной комиссией.

      11. Для обеспечения прозрачности отбора в Резерв на этапах решения ситуационных задач и оценки компетенций могут привлекаться представители экспертного сообщества.

      По итогам проведения этапов решения ситуационных задач и оценки компетенций кандидатам предоставляются результаты по каждому этапу с обоснованием выставленных оценок.

      12. Состав Экспертной комиссии определяется Администрацией Президента Республики Казахстан, в том числе из числа руководителей государственных органов.

      При подготовке к заседанию Экспертной комиссии уполномоченным органом рассматриваются сведения о кандидатах, в том числе запрашиваемые от соответствующих государственных органов, а также соответствие кандидатов требованиям пункта 3 статьи 16 Закона Республики Казахстан "О государственной службе Республики Казахстан".

      По итогам собеседования с учетом результатов предшествующих этапов отбора Экспертная комиссия путем открытого голосования формирует список кандидатов, рекомендуемых к зачислению в Резерв, и направляет на рассмотрение в Национальную комиссию.

      13. Национальная комиссия формируется по решению Президента Республики Казахстан.

      Национальная комиссия:

      1) выносит решение о зачислении кандидатов в Резерв сроком на три года;

      2) утверждает список кандидатов, подлежащих зачислению в региональные кадровые резервы области, города республиканского значения, столицы без прохождения отбора.

      В случае необходимости Национальная комиссия проводит собеседование с кандидатами.

      В список кандидатов, подлежащих зачислению в региональные кадровые резервы области, города республиканского значения, столицы без прохождения отбора, включаются кандидаты, принявшие участие в отборе на этапе рассмотрения на заседании Национальной комиссии кандидатов, рекомендованных Экспертной комиссией, но не включенные в Резерв.

      Сноска. Пункт 13 - в редакции Указа Президента РК от 22.12.2023 № 418 (вводится в действие со дня его первого официального опубликования).

      14. Основанием для отказа в участии в отборе и исключения на любом из его этапов являются:

      1) несоблюдение кандидатом порядка формирования Резерва;

      2) представление недостоверной информации и документов;

      3) несоответствие кандидатов требованиям пункта 3 статьи 16 Закона Республики Казахстан "О государственной службе Республики Казахстан".

Глава 3. Исключение из Резерва

      15. По решению Национальной комиссии лицо, зачисленное в Резерв, исключается из Резерва при предоставлении соответствующих предложений уполномоченным органом в случаях:

      1) по собственному желанию;

      2) утраты гражданства Республики Казахстан;

      3) наличия гражданства иностранного государства;

      4) совершения дисциплинарного проступка, дискредитирующего государственную службу;

      5) понижения в должности либо увольнения на основе оценки эффективности его деятельности;

      6) привлечения к административной ответственности за правонарушения, посягающие на общественный порядок и нравственность;

      7) совершения административного коррупционного правонарушения;

      8) совершения преступления или уголовного проступка либо освобождения от уголовной ответственности за совершение преступления или уголовного проступка на основании пунктов 3), 4), 9), 10) и 12) части первой статьи 35 или статьи 36 Уголовно-процессуального кодекса Республики Казахстан в период пребывания в Резерве;

      9) отказа от принятия на себя антикоррупционных ограничений;

      10) признания судом недееспособным или ограниченно дееспособным;

      11) увольнения по отрицательным мотивам в соответствии с законами Республики Казахстан либо расторжения трудового договора по инициативе работодателя по основаниям, предусмотренным подпунктами 9), 10), 12), 13), 14), 15) и 17) пункта 1 статьи 52 Трудового кодекса Республики Казахстан.

      Сноска. Пункт 15 - в редакции Указа Президента РК от 31.12.2022 № 77 (вводится в действие со дня его первого официального опубликования).

Глава 4. Переходные положения

      16. Срок пребывания в Резерве лиц, зачисленных протоколом Национальной комиссии от 23 декабря 2019 года, составляет пять лет, исчисляемый со дня подписания указанного протокола. В течение указанного срока лица, зачисленные в Резерв, могут занять должности политических и административных государственных служащих корпуса "А" в соответствии с законодательством о государственной службе Республики Казахстан, а также должности председателей и членов правлений национальных управляющих холдингов, национальных холдингов, национальных компаний.

      Примечание* В соответствии с Национальными стандартами, определяющими требования к владению государственным языком не ниже среднего уровня (В1)

On some issues of the Presidential Youth Personnel Reserve

Decree of the President of the Republic of Kazakhstan dated August 27, 2019 No. 141.

      Unofficial translation

  To be published in
Collection of acts of the
President and Government
of the Republic of Kazakhstan

      I HEREBY ORDER:

      1. To form the National commission on the youth personnel reserve under the President of the Republic of Kazakhstan (hereinafter - the National commission).

      2. To approve the attached:

      1) Regulation on the National commission;

      2) composition of the National commission;

      3) Rules for formation of the Presidential youth personnel reserve.

      3. This Decree shall be enforced from the day of its first official publication.

      President
of the Republic of Kazakhstan
K. TOKAYEV

      APPROVED
by the Decree of the President
of the Republic of Kazakhstan
dated August 27, 2019 № 141

REGULATION
on the National commission on the youth personnel reserve under the President of the Republic of Kazakhstan 1. General provisions

      1. The National commission on the youth personnel reserve under the President of the Republic of Kazakhstan (hereinafter - the National commission) is formed in order to form the Presidential youth personnel reserve (hereinafter - the Reserve).

      2. The National commission is guided by the Constitution, legislative acts of the Republic of Kazakhstan, acts of the President of the Republic of Kazakhstan and this regulation in its activities.

2. Tasks of the National commission

      3. The tasks of the National Commission shall be:

      1) general coordination of work on the formation of the Reserve;

      2) resolving issues regarding enrollment in the Reserve, exclusion from the Reserve;

      3) ensuring the execution of orders of the President of the Republic of Kazakhstan on the Reserve formation issues;

      4) identification of candidates to be enrolled in the regional personnel reserves of the oblast, city of republican status, the capital (hereinafter referred to as the regional reserves) without undergoing selection.

      Footnote. Paragraph 3 - as amended by Decree of the President of the Republic of Kazakhstan dated 22.12.2023 № 418 (shall be enforced from the date of its first official publication).

3. Functions of the National commission

      4. In accordance with the tasks, the National Commission shall be assigned the following functions:

      1) consideration of candidates recommended for enrollment in the Reserve;

      2) sending requests and receiving information from state bodies and other organizations on issues within the National Commission’s competence;

      3) making decisions on issues within the National Commission’s competence;

      4) consideration of the issue of excluding a person from the Reserve;

      5) approval of the list of candidates to be enrolled in regional reserves without undergoing selection.

      Footnote. Paragraph 4 - as amended by the Decree of the President of the Republic of Kazakhstan dated 22.12.2023 № 418 (shall be enforced from the date of its first official publication).

4. Rights of the National commission

      5. In accordance with its tasks, the National Commission shall have the right to:

      1) involve officials and specialists of state bodies, organizations in consideration of the issues within the competence of the National commission;

      2) invite officials and other persons who are not members of the National commission, as well as representatives of the mass media to the meetings of the National commission.

5. Composition and organization of activities of the National commission

      6. The National commission consists of a chairman, his/her deputy and members of the commission.

      7. Chairman of the National commission shall:

      1) carry out general management of activities of the National commission;

      2) determine the venue and time of meetings of the National commission;

      3) preside over the meetings of the National commission;

      4) give binding instructions to the members of the National commission.

      8. During the absence of the Chairman of the National commission, as well as on behalf of the Chairman of the National commission, his/her functions may be performed by the deputy Chairman of the National commission.

      9. Meetings of the National commission are held as required.

      10. On behalf of the Chairman of the National commission, absentee voting of members of the National commission may be held.

      The term for absentee voting of members of the National commission should not exceed three working days from the date of distribution of materials to the members of the National commission.

      Before the end of the term for absentee voting, members of the National commission shall send their opinions to the working body of the National commission in writing.

      In case of failure to provide an answer within the specified period, it is considered that the member of the National commission voted for adoption of the draft decision.

      11. A meeting of the National commission or absentee voting shall be deemed competent if at least two thirds of its members are present at the meeting or participate in absentee voting. Members of the National commission participate in its meetings and in absentee voting without the right to replace.

      12. Decisions of the National commission shall be adopted by open voting or by absentee voting by a simple majority of votes from the total number of members of the National commission present at the meeting or participating in the absentee voting. In the event of equality of votes, the chairman's vote shall be decisive.

      13. The decisions of the National commission shall be formalized in a minutes signed by the Chairman and secretary of the National commission.

      The decisions of the National Commission are sent to the relevant state bodies, organizations and are subject to mandatory consideration within the period established by the National Commission.

      14. The secretary of the National Commission shall be the head of the Civil Service Department of the Administration of the President of the Republic of Kazakhstan.

      Footnote. Paragraph 14 - as amended by the Decree of the President of the Republic of Kazakhstan dated 13.09.2023 № 350.

      15. The working body of the National Commission shall be the Civil Service Department of the Administration of the President of the Republic of Kazakhstan.

      Organizational support to the activities of the National Commission shall be provided by the authorized body for civil service affairs.

      Footnote. Paragraph 15 - as amended by the Decree of the President of the Republic of Kazakhstan dated 13.09.2023 № 350.

  APPROVED
by the Decree of the President
of the Republic of Kazakhstan
dated August 27, 2019 № 141

STRUCTURE of the National Commission on youth personnel reserve under the President of the Republic of Kazakhstan

      Footnote. Composition – in the wording of the Decree of the President of the Republic of Kazakhstan dated 29.06.2024 № 591.

      Head of the Administration of the President of the Republic of Kazakhstan, Chairman

      Head of the Office of the President of the Republic of Kazakhstan, Deputy Chairman

      Chairman of the Agency of the Republic of Kazakhstan for Civil Service Affairs, Deputy Chairman

      Head of the Public Service Department of the Administration of the President of the Republic of Kazakhstan, Secretary

      Deputy Prime Minister - Chief of Staff of the Government of the Republic of Kazakhstan

      Assistant to the President of the Republic of Kazakhstan on domestic policy and communications

      Advisor to the President of the Republic of Kazakhstan in charge of regional policy issues

      Advisor to the President of the Republic of Kazakhstan in charge of socio-economic issues

      Rector of the Academy of Public Administration under the President of the Republic of Kazakhstan

  APPROVED
by the Decree of the President
of the Republic of Kazakhstan
dated August 27, 2019 № 141

RULES
for the formation of the Presidential youth personnel reserve

      Footnote. The Rules as amended by the Decree of the President of the Republic of Kazakhstan dated 18.05.2021 № 580 (shall be enforced from the date of its first official publication).

Chapter 1. General provisions

      1. These Rules for the formation of the Presidential Youth Personnel Reserve (hereinafter referred to as the Rules) shall establish the procedure for the formation of the Presidential Youth Personnel Reserve (hereinafter referred to as the Reserve).

      2. Selection to the Reserve shall be carried out by the National Commission for Youth Personnel Reserve under the President of the Republic of Kazakhstan (hereinafter referred to as the National Commission).

      3. Citizens of the Republic of Kazakhstan under thirty-five years of age, with a higher education and at least five years of work experience shall be admitted to the selection for the Reserve.

      Persons appointed by the President of the Republic of Kazakhstan, political servants, administrative civil servants of Corps “A” and persons in the Presidential Youth Personnel Reserve shall not be admitted to participation in the selection for the Reserve.

      4. Persons enrolled in the Reserve may be appointed to political state positions, administrative state positions of Corps “A”, leadership positions of Corps “B” and to positions of category A group of Corps “B” by decision of the authorized commission under the President of the Republic of Kazakhstan in the order and on the terms established by the legislation of the Republic of Kazakhstan.

      Appointments to the positions specified in this paragraph can be made both from among the persons enrolled in the Reserve and from among other persons in the manner established by the legislation of the Republic of Kazakhstan.

      5. These Rules do not regulate issues of occupying leadership positions in the Armed Forces, other troops and military formations of the Republic of Kazakhstan, as well as in law enforcement and special state bodies, which shall be implemented in accordance with Decree of the President of the Republic of Kazakhstan dated August 28, 2013 № 624 “On the formation of Presidential pool of the leadership of Law Enforcement and Special State Bodies of the Republic of Kazakhstan.”

Chapter 2. Selection for the Reserve

      6. Selection for the Reserve shall be comprised of the following stages:

      1) acceptance of candidates’ documents;

      2) assessment of the ability to work with text and numerical information;

      3) solving situational problems;

      4) assessment of competencies;

      5) an interview with candidates in the Expert Commission for selection into the Reserve (hereinafter referred to as the Expert Commission);

      6) consideration at a meeting of the National Commission of candidates recommended by the Expert Commission.

      The selection stages for the Reserve can be conducted with the use of information systems.

      The timing of the selection stages for the Reserve shall be established by the National Commission.

      Footnote. Paragraph 6 as amended by the Decree of the President of the Republic of Kazakhstan dated 22.12.2023 № 418 (shall be enforced from the date of its first official publication).

      7. The announcement of the selection shall be posted on the Internet resource of the authorized body for civil service affairs (hereinafter referred to as the authorized body), also in the republican media and other resources 10 working days before the start of accepting documents of candidates for participation in the selection for the Reserve.

      The announcement shall contain information about the procedure of selection for the Reserve, determined by these Rules, and the deadlines for accepting documents.

      8. To participate in the selection, the following documents shall be filed:

      1) a copy of an identity document;

      2) a copy of the education document;

      3) a copy of employment verification document;

      4) a valid official certificate of the established form on passing the exam in the state language*.

      When submitting documents, the candidate shall familiarize himself with the procedure of forming the Reserve, give his consent to strict compliance with these Rules, as well as to the collection and processing of personal data.

      9. Candidates who meet the requirements specified in paragraph 3 of these Rules shall be admitted to assessment of the ability to work with text information.

      10. Candidates who score the highest points at the end of each selection stage for the Reserve shall be admitted to the next selection stage.

      The maximum number of candidates with the highest points admitted to each subsequent selection stage for the Reserve shall be determined by the National Commission.

      If several candidates have equal test results, the number of candidates exceeding the number determined by the National Commission may be admitted to the next selection stage.

      11. To ensure transparency of selection to the Reserve, representatives of the expert community may be involved at the stages of solving situational problems and assessing competencies.

      At the end of the stages of solving situational problems and assessing competencies, the results on each stage shall be announced to the candidates with explanation for the grades given.

      12. The composition of the Expert Commission shall be determined by the Administration of the President of the Republic of Kazakhstan, including from among the heads of state bodies.

      When preparing for a meeting of the Expert Commission, the authorized body shall examine information about the candidates, including which is requested from the relevant state bodies, as well as the candidates’ compliance with the requirements of paragraph 3 of Article 16 of the Law of the Republic of Kazakhstan “On the Civil Service of the Republic of Kazakhstan”.

      Basing on the interview results, taking into account the results of the previous selection stages, the Expert Commission, through open voting, shall form the list of candidates recommended for enrollment in the Reserve and send it to the National Commission for consideration.

      13. The National Commission shall be formed by decision of the President of the Republic of Kazakhstan.

      The National Commission shall:

      1) make a decision on the enrollment of candidates into the Reserve for a period of three years;

      2) approve the list of candidates to be enrolled in the regional personnel pools of the oblast, city of republican status, the capital without undergoing selection.

      If necessary, the National Commission conducts interviews with candidates.

      The list of candidates to be included in the regional personnel pools of an oblast, city of republican status, the capital without undergoing selection shall comprise candidates who took part in the selection at the stage of consideration at the meeting of the National Commission of candidates recommended by the Expert Commission, but not included in the Reserve.

      Footnote. Paragraph 13 as amended by Decree of the President of the Republic of Kazakhstan dated 22.12.2023 № 418 (shall be enforced from the date of its first official publication).

      14. The grounds for declining participation in the selection and exclusion at any of its stages shall be:

      1) non-observance by the candidate of the Reserve forming procedure;

      2) providing false information and documents;

      3) non-compliance of candidates with the requirements of paragraph 3 of Article 16 of the Law of the Republic of Kazakhstan “On the Civil Service of the Republic of Kazakhstan”.

Chapter 3. Exclusion from the Reserve

      15. By decision of the National Commission, a person enrolled in the Reserve shall be excluded from the Reserve when the relevant proposals are submitted by the authorized body in the following cases:

      1) at own request;

      2) loss of citizenship of the Republic of Kazakhstan;

      3) citizenship of a foreign state;

      4) disciplinary offense that discredits the public service;

      5) demotion or dismissal based on his performance evaluation results;

      6) administrative liability for offenses encroaching on public order and ethics;

      7) committing an administrative corruption offense;

      8) committing a crime or criminal offense or exemption from criminal liability for committing a crime or criminal offense under paragraphs 3), 4), 9), 10) and 12) of part one of Article 35 or Article 36 of the Criminal Procedure Code of the Republic of Kazakhstan while in the Reserve;

      9) refusal to accept anti-corruption restrictions;

      10) recognition by the court as incapacitated or partially incapacitated;

      11) dismissal for negative reasons in accordance with the laws of the Republic of Kazakhstan or termination of an employment contract at the initiative of the employer on the grounds provided for in subparagraphs 9), 10), 12), 13), 14), 15) and 17) of paragraph 1 of Article 52 of the Labor Code Republic of Kazakhstan.

      Footnote. Paragraph 15 as amended by Decree of the President of the Republic of Kazakhstan dated 31.12.2022 № 77 (shall be enforced from the date of its first official publication).

Chapter 4. Transitional provisions

      16. The term of being in the Reserve of persons enrolled by the minutes of the National Commission dated December 23, 2019 shall be five years, calculated from the date of signing of the said minutes. During the indicated term, persons enrolled in the Reserve may occupy positions of political and administrative civil servants of Corps “A” in accordance with the legislation on the civil service of the Republic of Kazakhstan, as well as positions of chairmen and members of the boards of national management holdings, national holdings, national companies.

      Note* In accordance with the National Standards, which define the requirements for proficiency in the state language at least at the intermediate level (B1)