Об утверждении Правил оказания государственной услуги "Выдача лицензии на осуществление деятельности по изготовлению Государственного флага Республики Казахстан и Государственного герба Республики Казахстан"

Приказ Министра торговли и интеграции Республики Казахстан от 18 мая 2020 года № 166-НҚ. Зарегистрирован в Министерстве юстиции Республики Казахстан 19 мая 2020 года № 20667.

      В соответствии с подпунктом 3) пункта 1 статьи 11 Конституционного закона Республики Казахстан "О государственных символах Республики Казахстан" от 4 июня 2007 года и с подпунктом 1) статьи 10 Закона Республики Казахстан от 15 апреля 2013 года "О государственных услугах" ПРИКАЗЫВАЮ:

      1. Утвердить прилагаемые правила оказания государственной услуги "Выдача лицензии на осуществление деятельности по изготовлению Государственного флага Республики Казахстан и Государственного герба Республики Казахстан".

      2. Комитету технического регулирования и метрологии Министерства торговли и интеграции Республики Казахстан обеспечить в установленном законодательством порядке:

      1) государственную регистрацию настоящего приказа в Министерстве юстиции Республики Казахстан;

      2) размещение настоящего приказа на интернет-ресурсе Министерства торговли и интеграции Республики Казахстан.

      3. Контроль за исполнением настоящего приказа возложить на курирующего вице-министра торговли и интеграции Республики Казахстан.

      4. Настоящий приказ вводится в действие по истечении двадцати одного календарного дня после дня его первого официального опубликования.

      Министр торговли и интеграции
Республики Казахстан
Б. Сұлтанов

      "СОГЛАСОВАН"
Министерство цифрового развития,
инноваций и аэрокосмической промышленности
Республики Казахстан

  Утверждены приказом
Министра торговли и интеграции
Республики Казахстан
от 18 мая 2020 года № 166-НҚ

Правила оказания государственной услуги "Выдача лицензии на осуществление деятельности по изготовлению Государственного флага Республики Казахстан и Государственного герба Республики Казахстан"

Глава 1. Общие положения

      1. Настоящие Правила по оказанию государственной услуги "Выдача лицензии на осуществление деятельности по изготовлению Государственного флага Республики Казахстан и Государственного герба Республики Казахстан" (далее – Правила) разработаны в соответствии с подпунктом 3) пункта 1 статьи 11 Конституционного закона Республики Казахстан от 4 июня 2007 года "О государственных символах Республики Казахстан", с подпунктом 1) статьи 10 Закона Республики Казахстан от 15 апреля 2013 года "О государственных услугах" и определяют порядок выдачи лицензии на осуществление деятельности по изготовлению Государственного флага Республики Казахстан и Государственного герба Республики Казахстан.

      2. В настоящих Правилах используются следующие основные понятия:

      1) лицензия - разрешение первой категории, выдаваемое лицензиаром физическому или юридическому лицу на осуществление лицензируемого вида деятельности либо подвида лицензируемого вида деятельности, связанного с высоким уровнем опасности;

      2) веб-портал "электронного правительства" www.egov.kz (далее – Портал) – информационная система, представляющая собой единое окно доступа ко всей консолидированной правительственной информации, включая нормативную правовую базу, и к государственным услугам, услугам по выдаче технических условий на подключение к сетям субъектов естественных монополий и услугам субъектов квазигосударственного сектора, оказываемым в электронной форме;

      3) платежный шлюз "электронного правительства" (далее – ПШЭП) – информационная система, автоматизирующая процессы передачи информации о проведении платежей в рамках оказания возмездных услуг, оказываемых в электронной форме;

      4) электронная цифровая подпись (далее – ЭЦП) – набор электронных цифровых символов, созданный средствами электронной цифровой подписи и подтверждающий достоверность электронного документа, его принадлежность и неизменность содержания.

Глава 2. Порядок оказания государственной услуги

      3. Государственная услуга "Выдача лицензии на осуществление деятельности по изготовлению Государственного флага Республики Казахстан и Государственного герба Республики Казахстан" (далее – государственная услуга) оказывается Комитетом технического регулирования и метрологии Министерства торговли и интеграции Республики Казахстан (далее – услугодатель) согласно настоящим Правилам.

      4. Правила распространяются на физических и юридических лиц, осуществляющих деятельность по изготовлению Государственного флага Республики Казахстан и Государственного герба Республики Казахстан.

      5. Для получения государственной услуги физическое или юридическое лицо (далее – услугополучатель) направляет услугодателю через веб-портал "электронного правительства" www.egov.kz (далее – Портал) заполняя сведения по форме согласно приложению 1 к настоящим Правилам.

      6. Перечень основных требований к оказанию государственной услуги, включающий характеристики процесса, форму, содержание и результат оказания, а также иные сведения с учетом особенностей предоставления государственной услуги изложены согласно приложению 2 к настоящим Правилам в форме стандарта государственной услуги.

      7. Сведения о документах, удостоверяющих личность, о государственной регистрации (перерегистрации) юридического лица, о государственной регистрации в качестве индивидуального предпринимателя, об оплате лицензионного сбора, о лицензии услугодатель получает из соответствующих государственных информационных систем через ПШЭП.

      8. При подаче услугополучателем всех необходимых документов через портал – в "личном кабинете" услугополучателя отображается статус о принятии запроса для оказания государственной услуги с указанием даты получения результата государственной услуги.

      9. Услугодатель в день поступления электронного запроса осуществляет его прием и регистрацию.

      При обращении услугополучателя после окончания рабочего времени, в выходные и праздничные дни согласно трудовому законодательству Республики Казахстан, прием электронного запроса и выдача результата оказания государственной услуги осуществляется следующим рабочим днем.

      10. Услугодатель в течение 1 (одного) рабочего дня с момента регистрации электронного запроса проверяет полноту представленных документов и (или) сведений.

      В случае предоставления услугополучателем полного пакета документов и (или) сведений, территориальное подразделение услугодателя в соответствии с пунктом 2 статьи 51 Закона Республики Казахстан "О разрешениях и уведомлениях" в течение 2 (двух) рабочих дней со дня регистрации электронного запроса посещает услугополучателя для составления заключения о соответствии или несоответствии услугополучателя квалификационным требованиям, утвержденным приказом исполняющего обязанности Министра по инвестициям и развитию Республики Казахстан от 23 января 2015 года № 50 "Об утверждении квалификационных требований для осуществления деятельности по изготовлению Государственного Флага Республики Казахстан и Государственного Герба Республики Казахстан, и перечня документов, подтверждающих соответствие им" (зарегистрирован в Реестре государственной регистрации нормативных правовых актов под № 10381).

      Сноска. Пункт 10 - в редакции приказа Министра торговли и интеграции РК от 04.11.2021 № 583-НҚ (вводится в действие по истечении шестидесяти календарных дней после дня его первого официального опубликования).

      11. При подаче услугополучателем неполного пакета документов согласно перечню, и (или) документов с истекшим сроком действия услугодатель в течение 1 (одного) рабочего дня отказывает в дальнейшем рассмотрении заявления и направляется уведомление в "личный кабинет" услугополучателя в форме электронного документа, подписанного ЭЦП уполномоченного лица услугодателя.

      12. Срок оказания государственной услуги при выдаче лицензии и при переоформлении лицензии составляет 7 (семь) рабочих дней.

      Результат государственной услуги направляется в "личный кабинет" в форме электронного документа, удостоверенного ЭЦП уполномоченного лица услугодателя.

      Сноска. Пункт 12 - в редакции приказа Министра торговли и интеграции РК от 04.11.2021 № 583-НҚ (вводится в действие по истечении шестидесяти календарных дней после дня его первого официального опубликования).

      12-1. В соответствии со статьей 73 Административного процедурно-процессуального кодекса Республики Казахстан (далее – АППК РК) до принятия решения об отказе в оказании государственной услуги услугодатель не позднее 3 (трех) рабочих дней до окончания срока рассмотрения государственнной услуги направляет услуполучателю предварительное решение.

      Услугополучатель представляет или высказывает возражение к предварительному решению услугодателя в срок не позднее 2 (двух) рабочих дней со дня его получения.

      Сноска. Правила дополнены пунктом 12-1 в соответствии с приказом Министра торговли и интеграции РК от 04.11.2021 № 583-НҚ (вводится в действие по истечении шестидесяти календарных дней после дня его первого официального опубликования).

      13. В соответствии с подпунктами 1), 2), 3), 4), 5) ,6) пункта 1 статьи 32 Закона Республики Казахстан от 5 апреля 2014 года "О разрешениях и уведомлениях", основаниями для отказа в оказании государственной услуги при получении лицензии или переоформлении лицензии являются:

      1) занятие видом деятельности запрещено законами Республики Казахстан для данной категории субъектов;

      2) не внесен лицензионный сбор за право занятия отдельными видами деятельности в случае подачи заявления на выдачу лицензии на вид деятельности;

      3) услугополучатель не соответствует квалификационным требованиям;

      4) не согласована выдача лицензии услугополучателю согласующим государственным органом;

      5) в отношении услугополучателя имеется вступивший в законную силу приговор суда, запрещающий ему заниматься отдельным видом деятельности;

      6) судом на основании представления судебного исполнителя запрещено заявителю получать лицензии.

      14. Услугодатель обеспечивает внесение данных в информационную систему мониторинга оказания государственных услуг о стадии оказания государственной услуги в порядке, установленном уполномоченным органом в сфере информатизации.

      При оказании государственной услуги посредством государственной информационной системы разрешений и уведомлений, данные о стадии ее оказания поступают в автоматическом режиме в информационную систему мониторинга оказания государственных услуг.

      15. В случае сбоя информационной системы услугодатель незамедлительно с момента обнаружения возникновения технических сбоев уведомляет оператора информационно-коммуникационной инфраструктуры "электронного правительства" посредством направления запроса в единую службу поддержки по электронной почте sd@nitec.kz с обязательным предоставлением информации по наименованию государственной услуги, номера и кода административного документа заявления или уникальный идентификационный номер заявления, номера и кода административного документа, или уникальный идентификационный номер разрешительного документа, индивидуальный идентификационный номер/бизнес идентификационный номер услугополучателя, с приложением пошаговых скриншотов с момента авторизации до момента возникновения ошибки с указанием точного времени ошибки.

Глава 3. Порядок обжалования решений, действий (бездействия) услугодателя и (или) его должностных лиц, по вопросам оказания государственных услуг

      16. Для обжалования решений, действий (бездействий) услугодателя и (или) его должностных лиц по вопросам оказания государственных услуг жалоба подается не позднее 3 (трех) месяцев со дня, когда услугополучателю стало известно о принятии административного акта или совершении действий (бездействий) услугодателем:

      в орган, рассматривающий жалобу (вышестоящий административный орган и (или) должностное лицо);

      в уполномоченный орган по оценке и контролю за качеством оказания государственных услуг;

      на имя руководства услугодателя, непосредственно оказывающего государственную услугу.

      Жалоба услугополучателя в соответствии с пунктом 2 статьи 25 Закона подлежит рассмотрению:

      услугодателем, непосредственно оказывающим государственную услугу в течение 5 (пяти) рабочих дней со дня ее регистрации;

      уполномоченным органом по оценке и контролю за качеством оказания государственных услуг в течение 15 (пятнадцати) рабочих дней со дня ее регистрации.

      Срок рассмотрения жалобы услугодателем, уполномоченным органом по оценке и контролю за качеством оказания государственных услуг в соответствии с пунктом 4 статьи 25 Закона продлевается не более чем на 10 (десять) рабочих дней в случаях необходимости:

      1) проведения дополнительного изучения или проверки по жалобе либо проверки с выездом на место;

      2) получения дополнительной информации.

      В случае продления срока рассмотрения жалобы должностное лицо, наделенное полномочиями по рассмотрению жалоб, в течение 3 (трех) рабочих дней с момента продления срока рассмотрения жалобы сообщает в электронной форме (при подаче жалобы в электронном виде) заявителю, подавшему жалобу, о продлении срока рассмотрения жалобы с указанием причин продления.

      В случае поступления жалобы в соответствии с пунктом 4 статьи 91 АППК РК услугодателем направляется в орган, рассматривающий жалобу в течение 3 (трех) рабочих дней со дня ее поступления. Жалоба услугодателем не направляется в орган, рассматривающий жалобу в случае принятия благоприятного акта, совершения административного действия, полностью удовлетворяющие требования, указанные в жалобе.

      Срок рассмотрения жалобы органом, рассматривающим жалобу, составляет 20 (двадцать) рабочих дней со дня поступления жалобы.

      Сноска. Пункт 16 - в редакции приказа Министра торговли и интеграции РК от 04.11.2021 № 583-НҚ (вводится в действие по истечении шестидесяти календарных дней после дня его первого официального опубликования).

      17. В случае несогласия с решением органа, рассматривающего жалобу, услугополучатель обращается в другой орган, рассматривающий жалобу или в суд в соответствии с пунктом 6 статьи 100 АППК РК.

      Сноска. Пункт 17 - в редакции приказа Министра торговли и интеграции РК от 04.11.2021 № 583-НҚ (вводится в действие по истечении шестидесяти календарных дней после дня его первого официального опубликования).

  Приложение 1
к Правилам оказания
государственной услуги
"Выдача лицензии
на осуществление деятельности
по изготовлению
Государственного флага
Республики Казахстан и
Государственного герба
Республики Казахстан"

Форма сведений о соответствии квалификационным требованиям
для осуществления деятельности по изготовлению Государственного Флага
Республики Казахстан и Государственного Герба Республики Казахстан

      Сноска. Приложение 1 - в редакции приказа Министра торговли и интеграции РК от 04.11.2021 № 583-НҚ (вводится в действие по истечении шестидесяти календарных дней после дня его первого официального опубликования).
      1. Наличие документов по стандартизации:
наименование стандарта _________________________________________
номер стандарта ________________________________________________
2.*Наличие производственной технологической базы_________________
3. *Наименование технологического оборудования___________________
4. Наименование средства измерения и контроля наличия атласа цветов
(наименование)
_______________________________________________________________
(дата выдачи сертификатов о поверке/метрологической аттестации, наименование
органов, выдавших сертификаты, срок использования сертификата)
5. Сертификаты о поверке или метрологической аттестации, номер сертификата
о поверке/метрологической аттестации ______________ дата выдачи сертификата
о поверке/метрологической аттестации ________ наименование органа, выдавшего
сертификат ___________________________ срок действия сертификата
________________________________________________________________________
6. Наличие мастер модели каждого производимого типоразмера Государственного
Герба Республики Казахстан с приложением положительного результата испытания
на соответствие требованиям СТ РК 989 "Государственный Герб Республики
Казахстан. Технические условия" от аккредитованной испытательной
лаборатории_______________
7. Наличие производственного эталонного образца каждого производимого
типоразмера Государственного Герба Республики Казахстан с приложением
положительного результата испытания на соответствие требованиям СТ РК 989
"Государственный Герб Республики Казахстан. Технические условия"
от аккредитованной испытательной лаборатории______
8. Исключен приказом и.о. Заместителя Премьер-Министра - Министра торговли и интеграции РК от 30.03.2023 № 124-НҚ (вводится в действие по истечении десяти календарных дня его первого официального опубликованию).

      Примечание:
*В случае если заявитель не является собственником производственного помещения,
технологического оборудования, то указывается договор аренды

  Приложение 2 к Правилам
оказания государственной услуги
"Выдача лицензии на осуществление
деятельности по изготовлению
Государственного флага
Республики Казахстан и
Государственного герба
Республики Казахстан"
от 18 мая 2020 года № 166-НҚ

Стандарт государственной услуги "Выдача лицензии на осуществление деятельности по изготовлению Государственного флага Республики Казахстан и Государственного герба Республики Казахстан"

      Сноска. Приложение 2 с изменением, внесенным приказом Министра торговли и интеграции РК от 04.11.2021 № 583-НҚ (вводится в действие по истечении шестидесяти календарных дней после дня его первого официального опубликования).

1

Наименование услугодателя

Комитет технического регулирования и метрологии Министерства торговли и интеграции Республики Казахстан.

2

Способы предоставления государственной услуги (каналы доступа)

Прием заявления и выдача результата оказания государственной услуги осуществляется через веб-портал "электронного правительства": www.egov.kz.

3

Срок оказания государственной услуги

При выдаче или при переоформлении лицензии – 7 (семь) рабочих дней

4

Форма оказания государственной услуги

Электронная (полностью автоматизированная).

5

Результат оказания государственной услуги

Результат оказания государственной услуги – лицензия, переоформление лицензии для изготовления Государственного Флага Республики Казахстан и Государственного Герба Республики Казахстан, либо мотивированный ответ об отказе в оказании государственной услуги в случаях и по основаниям, предусмотренным пунктом 10 настоящего Правила государственной услуги.
Форма предоставления результата оказания государственной услуги: электронная.
Результат государственной услуги направляется услугополучателю в "личный кабинет" в форме электронного документа, удостоверенного электронной цифровой подписью (далее – ЭЦП) уполномоченного лица услугодателя.

6

Размер оплаты, взимаемой с услугополучателя при оказании государственной услуги, и способы ее взимания в случаях, предусмотренных законодательством Республики Казахстан

Государственная услуга оказывается на платной основе физическим и юридическим лицам (далее – услугополучатель).
При оказании государственной услуги в бюджет уплачивается лицензионный сбор за право занятия отдельными видами деятельности в соответствии с пунктом 4 статьи 554 Кодекса Республики Казахстан от 25 декабря 2017 года "О налогах и других обязательных платежах в бюджет (Налоговый кодекс)" составляют:
1) лицензионный сбор при выдаче лицензии за право занятия данным видом деятельности составляет 10 месячных расчетных показателей (далее – МРП);
2) лицензионный сбор за переоформление лицензии составляет 1 МРП.
Оплата производится в наличной и безналичной форме через банки второго уровня и организации, осуществляющие отдельные виды банковских операций, или через платежный шлюз "электронного правительства" (далее – ПШЭП).

7

График работы

1) Портал работает круглосуточно, за исключением технических перерывов, связанных с проведением ремонтных работ (при обращении услугополучателя после окончания рабочего времени, в выходные и праздничные дни согласно трудовому законодательству Республики Казахстан, прием заявлений и выдача результатов оказания государственной услуги осуществляется следующим рабочим днем).
2) Услугодатель - с понедельника по пятницу включительно с 9:00 часов до 18:30 часов, с перерывом на обед с 13:00 часов до 14:30 часов, кроме выходных и праздничных дней, согласно трудовому законодательству Республики Казахстан и статьи 5 Закона Республики Казахстан от 13 декабря 2001 года "О праздниках в Республике Казахстан".
Адреса оказания государственной услуги размещены на интернет-ресурсе Министерства: www.beta.egov.kz, в разделе "Государственные услуги".

8

Перечень документов необходимых для оказания государственной услуги

Для получения лицензии услугополучатель на Портале заполняет сведения в соответствии с формой квалификационным требованиям согласно приложению № 1 к настоящим Правилам.

9

Основания для отказа в оказании государственной услуги, установленные в соответствии с подпунктами 1), 2), 3), 4), 5) ,6) пункта 1 статьи 32 Закона Республики Казахстан от 5 апреля 2014 года "О разрешениях и уведомлениях"

1) занятие видом деятельности запрещено законами Республики Казахстан для данной категории субъектов;
2) не внесен лицензионный сбор за право занятия отдельными видами деятельности в случае подачи заявления на выдачу лицензии на вид деятельности;
3) услугополучатель не соответствует квалификационным требованиям;
4) не согласована выдача лицензии услугополучателю согласующим государственным органом;
5) в отношении услугополучателя имеется вступивший в законную силу приговор суда, запрещающий ему заниматься отдельным видом деятельности;
6) судом на основании представления судебного исполнителя запрещено заявителю получать лицензии.

10

Иные требования с учетом особенностей оказания государственной услуги, в том числе оказываемой в электронной форме и через Государственную корпорацию

1) Адреса мест оказания государственной услуги размещены на интернет-ресурсе портала: www.egov.kz.
2) Услугополучатель имеет возможность получения государственной услуги в электронной форме через Портал при условии наличия ЭЦП.
3) Услугополучатель имеет возможность получения информации о порядке и статусе оказания государственной услуги в режиме удаленного доступа посредством "личного кабинета" портала, а также единого контакт-центра по вопросам оказания государственных услуг: 1414.
4) Контактные телефоны справочных служб по вопросам оказания государственной услуги: 8 (7172) 75-05-60, 75-05-25.


On approval of the Rules for the Provision of the Public Service “Issuance of a License for the Manufacture of the National Flag of the Republic of Kazakhstan and the National Emblem of the Republic of Kazakhstan”

Order No. 166-N-K of the Minister of Trade and Integration of the Republic of Kazakhstan of May 18, 2020. Registered with the Ministry of Justice of the Republic of Kazakhstan on May 19, 2020 under No. 20667.

      Unofficial translation

      In pursuance of sub-paragraph 3) of paragraph 1 of article 11 of the Constitutional Law of the Republic of Kazakhstan “On State Symbols of the Republic of Kazakhstan” dated June 4, 2007 and sub-paragraph 1) of article 10 of the Law of the Republic of Kazakhstan “On Public Services” dated April 15, 2013 I HEREBY ORDER:

      1. That the attached Rules for the Provision of the Public Service “Issuance of a License for the Manufacture of the National Flag of the Republic of Kazakhstan and the National Emblem of the Republic of Kazakhstan” shall be approved.

      2. That, in the manner prescribed by the legislation, the Committee of Technical Regulation and Metrology of the Ministry of Trade and Integration of the Republic of Kazakhstan shall:

      1) ensure state registration hereof with the Ministry of Justice of the Republic of Kazakhstan;

      2) place this order on the internet resource of the Ministry of Trade and Integration of the Republic of Kazakhstan.

      3. That the supervising Vice-Minister of Trade and Integration of the Republic of Kazakhstan shall be in charge of the execution hereof.

      4. That this order shall be enforced twenty-one calendar days after the day of its first official publication.

      Minister of Trade and Integration
of the Republic of Kazakhstan
B. Sultanov

      “AGREED BY”
Ministry of Digital Development,
Innovation and the Aerospace Industry
of the Republic of Kazakhstan

  Approved
by order of the Minister
of Trade and Integration
of the Republic of Kazakhstan
No. 166-NK dated May18, 2020

Rules for the Provision of the Public Service “Issuance of a License for the Manufacture of the National Flag of the Republic of Kazakhstan and the National Emblem of the Republic of Kazakhstan” Chapter 1. General provisions

      1. These Rules for the Provision of the Public Service “Issuance of a License for the Manufacture of the National Flag of the Republic of Kazakhstan and the National Emblem of the Republic of Kazakhstan” (hereinafter - Rules) have been developed in obedience to sub-paragraph 3) of paragraph 1 of article 11 of the Constitutional Law of the Republic of Kazakhstan dated June 4, 2007 “On State Symbols of the Republic of Kazakhstan”, with subparagraph 1) of article 10 of the Law of the Republic of Kazakhstan dated April 15, 2013 “On Public Services” and determine the procedure for issuance of a license for the manufacture of the National Flag of the Republic of Kazakhstan and the National Emblem of the Republic of Kazakhstan.

      2. The following basic concepts shall be used in these Rules:

      1) licence - a permit of the first category issued by the licensor to an individual or legal entity to carry out a licensed activity or a sub-type of a licensed activity associated with a high level of hazard;

      2) e-Government web portal www.egov.kz (hereinafter referred to as the Portal) - an information system representing a single window of access to all consolidated government information, including the regulatory legal framework, and to public services, services for issuing technical specifications for connection to networks of natural monopoly entities and services of quasi-public sector entities rendered in electronic form;

      3) e-government payment gateway (hereinafter referred to as EPG) - information system automating processes of transferring information on making payments within the framework of providing paid services rendered in electronic form;

      4) electronic digital signature (hereinafter referred to as EDS) - a set of electronic digital characters created by means of electronic digital signature and confirming authenticity of an electronic document, ownership and invariability of its content.

Chapter 2. Procedures for the provision of a public service

      3. The public service “Issuance of a License for the Manufacture of the National Flag of the Republic of Kazakhstan and the National Emblem of the Republic of Kazakhstan” (hereinafter - public service) shall be rendered by the Committee for Technical Regulation and Metrology of the Ministry of Trade and Integration of the Republic of Kazakhstan (hereinafter - service provider) according to these Rules.

      4. These Rules shall be applicable to individuals and legal entities carrying out the activity on manufacturing of the National Flag of the Republic of Kazakhstan and the National Emblem of the Republic of Kazakhstan.

      5. In order to receive a public service an individual or legal entity (hereinafter - the service recipient) shall send to the service provider via the web-portal of "electronic government" www.egov.kz (hereinafter - the Portal) filling in information pursuant to the form in Annex 1 to these Rules.

      6. The list of basic requirements for the provision of a public service, including the characteristics of the process, form, content and result of the provision, as well as other information with due regard for the peculiarities of the provision of a public service have been set out in Annex 2 to these Rules in the form of a standard of public service.

      7. Information on identity documents, on state incorporation (re-registration) of a legal entity, on state registration as an individual entrepreneur, on payment of the license fee, on the license shall be obtained by the service provider from the respective state information systems via the EPG.

      8. When the service recipient submits all necessary documents via the portal - the status of acceptance of request for the provision of public service with indication of the date of receipt of the result of public service shall be displayed in the service recipient's "personal profile".

      9. On the day of receipt of electronic request the service provider shall receive and register it.

      According to the labor legislation of the Republic of Kazakhstan, in case the service recipient applies after the end working hours, on weekends and holidays, an acceptance of electronic enquiry and delivery of the result of state service rendering shall be performed on the next working day.

      10. The service provider shall verify the completeness of the submitted documents and (or) information within 1 (one) working day from the moment of registration of the electronic request.

      If the service recipient submits a full package of documents and (or) information, the territorial division of the service provider, in accordance with paragraph 2 of Article 51 of the Law of the Republic of Kazakhstan “On Permits and Notifications”, within 2 (two) working days from the date of registration of the electronic request, shall visit the service recipient to draw up a conclusion on the compliance or non-compliance of the service recipient with the qualification requirements approved by the order of the Acting Minister for Investments and Development of the Republic of Kazakhstan dated January 23, 2015 No. 50 “On approval of qualification requirements for carrying out activities for the manufacture of the National Flag of the Republic of Kazakhstan and the National Emblem of the Republic of Kazakhstan, and the list of documents, confirming compliance with them" (registered in the Register of state registration of regulatory legal acts under No. 10381).

      Footnote. Paragraph 10 is in the wording of the order of the Minister of Trade and Integration of the Republic of Kazakhstan dated 04.11.2021 No. 583-NK (shall be enforced upon expiry of sixty calendar days after the day of its first official publication).

      11. In case the service recipient fails to submit a complete set of documents in accordance with the list, and (or) documents with expired validity, the service provider shall refuse further consideration of the application within 1 (one) business day and a notice shall be sent to the service recipient's "personal profile" in the form of an electronic document signed with EDS of authorized person of the service provider.

      12. The term for the provision of a public service when issuing a license and re-issuing a license shall be 7 (seven) working days.

      The result of a public service shall be sent to the “personal account” in the form of an electronic document certified by the digital signature of the authorized person of the service provider.

      Footnote. Paragraph 12 is in the wording of the order of the Minister of Trade and Integration of the Republic of Kazakhstan dated 04.11.2021 No. 583-NK (shall be enforced upon expiry of sixty calendar days after the day of its first official publication).

      12-1. In accordance with Article 73 of the Administrative Procedural Code of the Republic of Kazakhstan (hereinafter - the APC of the RK), before making a decision on refusal to provide a public service, the service provider, no later than 3 (three) working days before the end of the term for consideration of a public service shall send a preliminary decision to the service recipient.

      The service recipient shall submit or object to the preliminary decision of the service provider no later than 2 (two) working days from the date of its receipt.

      Footnote. The rules have been supplemented by paragraph 12-1 in accordance with the order of the Minister of Trade and Integration of the Republic of Kazakhstan dated 04.11.2021 No. 583-NK (shall be enforced upon expiry of sixty calendar days after the day of its first official publication).

      13. Pursuant to sub-paragraphs 1), 2), 3), 4), 5),6) of paragraph 1 of Article 32 of the Law of the Republic of Kazakhstan dated April 5, 2014 “On Permits and Notifications”, the grounds for refusal to render a public service when obtaining a license or reissuing a license shall be:

      1) engaging in a type of activity is prohibited by the laws of the Republic of Kazakhstan for this category of entities;

      2) the license fee shall not be paid for the right to engage in certain types of activities in case of application for a license to engage in certain types of activities;

      3) the applicant does not meet the qualification requirements;

      4) the issuing of the license to the service recipient has not been approved by the approving state body;

      5) a court judgement entered into force has prohibited the service recipient to engage in certain types of activities;

      6) the court has prohibited the applicant to obtain a licence on the basis of the provision of a court order.

      14. The service provider shall ensure that data on the stage of delivery of the public service is entered into the information monitoring system of public service delivery in conformity with the procedure established by the authorized body in the field of informatization.

      When rendering a public service via the state information system of permits and notifications, the data on the stage of rendering a public service shall be automatically entered in the information system of monitoring of rendering a public service.

      15. In case of failure of the information system, the service provider shall immediately notify the operator of the information and communication infrastructure of the "e-government" by sending a request to the unified support service by e-mail to: sd@nitec.kz with the mandatory provision of information on the name of the public service, number and code of the administrative application document or unique identification number of the application, number and code of the administrative document, or a unique identification number of the approval document, the individual identification number/business identification number of the service recipient, attaching step-by-step screenshots from the time of authorisation until the error occurred, indicating the exact time of the error.

Chapter 3. Procedure for appealing against decisions, actions (inaction) of the service provider and (or) its officials concerning the provision of public services

      16. To appeal decisions, actions (inactions) of the service provider and (or) its officials regarding the provision of public services, the complaint shall be filed no later than 3 (three) months from the day the service recipient became aware of the adoption of an administrative act or the commission of actions (inactions) by the service provider:

      to the body considering the complaint (higher administrative body and (or) official);

      to the authorized body for assessing and monitoring the quality of public services;

      addressed to the management of the service provider directly providing the public service.

      The service recipient’s complaint in accordance with paragraph 2 of Article 25 of the Law shall be subject to consideration:

      by a service provider directly providing a public service within 5 (five) working days from the date of its registration;

      by the authorized body for assessing and monitoring the quality of public services within 15 (fifteen) working days from the date of its registration.

      The term for consideration of a complaint by a service provider, an authorized body for assessing and monitoring the quality of public services in accordance with paragraph 4 of Article 25 of the Law shall be extended by no more than 10 (ten) working days in cases of need:

      1) to conduct an additional study or inspection based on a complaint or an on-site inspection;

      2) to obtain additional information.

      In case of extension of the term for consideration of a complaint, the official authorized to consider complaints, within 3 (three) working days from the date of extension of the term for consideration of the complaint, shall inform in electronic form (when filing a complaint electronically) the applicant who filed the complaint about the extension of the term for consideration complaints indicating the reasons for the extension.

      If a complaint is received in accordance with paragraph 4 of Article 91 of the APC of the RK, the service provider shall send it to the body considering the complaint within 3 (three) working days from the date of its receipt. The complaint shall not be sent by the service provider to the body considering the complaint if a favorable act is adopted or an administrative action is taken that fully satisfies the requirements specified in the complaint.

      The term for consideration of the complaint by the body considering the complaint shall be 20 (twenty) working days from the date of receipt of the complaint.

      Footnote. Paragraph 16 is in the wording of the order of the Minister of Trade and Integration of the Republic of Kazakhstan dated 04.11.2021 No. 583-NK (shall be enforced upon expiry of sixty calendar days after the day of its first official publication).

      17. In case of disagreement with the decision of the body considering the complaint, the service recipient shall apply to another body considering the complaint or to the court in accordance with paragraph 6 of Article 100 of the APC of the RK.

      Footnote. Paragraph 17 is in the wording of the order of the Minister of Trade and Integration of the Republic of Kazakhstan dated 04.11.2021 No. 583-NK (shall be enforced upon expiry of sixty calendar days after the day of its first official publication).

  Annex 1
to the Rules
for the Provision
of a public service
"Issuance of a license
  to carry out activities
on the manufacture
of the National Flag
of the Republic of Kazakhstan
and the National Emblem
of the Republic of Kazakhstan"

The form of information on compliance with the qualification requirements for the implementation of activities for the manufacture of the National Flag of the Republic of Kazakhstan and the National Emblem of the Republic of Kazakhstan

      Footnote. Appendix 1 is in the wording of the order of the Minister of Trade and Integration of the Republic of Kazakhstan dated 04.11.2021 No. 583-NК (shall be enforced upon expiry of sixty calendar days after the day of its first official publication).

      1. Availability of documents on standardization:

      name of the standard __________________________________________

      number of the standard ________________________________________________

      2.*Availability of production technological base_________________

      3. *Name of technological equipment___________________

      4. Name of the means for measuring and monitoring the presence of a color atlas (name)

      ______________________________________________________________

      (date of issue of verification/metrological attestation certificates, name of the bodies that issued the certificates, period of use of the certificate)

      5. Certificates of verification or metrological attestation, number of the certificate of verification/metrological attestation ______________ date of issue of the certificate of verification/metrological attestation ________ name of the body that issued the certificate ___________________________ validity period of the certificate

      ________________________________________________________________________

      6. Availability of a master model of each standard size produced of the National Emblem of the Republic of Kazakhstan with the attachment of a positive test result for compliance with the requirements of ST RK 989 “National Emblem of the Republic of Kazakhstan. Technical specifications" from an accredited testing laboratory_______________

      7. Availability of a production reference sample of each produced standard size of the National Emblem of the Republic of Kazakhstan with the attachment of a positive test result for compliance with the requirements of ST RK 989 “National Emblem of the Republic of Kazakhstan. Technical specifications" from an accredited testing laboratory______

      8. Availability of a certificate of origin of goods in the form CT-KZ for manufactured products of the National Flag of the Republic of Kazakhstan and the National Emblem of the Republic of Kazakhstan in accordance with the requirements of ST RK 989 “National Emblem of the Republic of Kazakhstan. Technical conditions" and (or) ST RK 988 "National Flag of the Republic of Kazakhstan. General technical conditions" _________________________".

      Note:

      *If the applicant is not the owner of the production premises or technological equipment, then the lease agreement shall be indicated

  Annex 2
to the Rules for the Provision of
the Public Service “Issuance of a
License for the Manufacture of the
National Flag of the
Republic of Kazakhstan
and the National Emblem
of the Republic of Kazakhstan”
No. 166-NK dated May 18, 2020

Public Service Standard “Issuance of a License for the Manufacture of the National Flag of the Republic of Kazakhstan and the National Emblem of the Republic of Kazakhstan”

      Footnote. Appendix 2 as amended by the order of the Minister of Trade and Integration of the Republic of Kazakhstan dated 04.11.2021 No. 583-NK (shall be enforced upon expiry of sixty calendar days after the day of its first official publication).

1

Name of the service provider

The Committee for Technical Regulation and Metrology of the Ministry of Trade and Integration of the Republic of Kazakhstan.

2

Ways for providing the public service (access canals)

The acceptance of an application and the issuance of the result of a public service shall be carried out via the e-government web portal: www.egov.kz.

3

The term of provision of a public service

When issuing or re-issuing a license – 7 (seven) working days

4

Form of public service delivery

Electronic (fully automated).

5

Result of public service delivery

The result of the public service shall be a license, reissue of the license for the manufacture of the National Flag of the Republic of Kazakhstan and the National Emblem of the Republic of Kazakhstan, or a reasoned refusal to render the public service in the cases and on the grounds specified in paragraph 10 of the Rules of the public service.
The form of delivery of the result of the public service: electronic.
The result of the public service shall be sent to the service recipient's "personal profile" in the form of an electronic document certified by an electronic digital signature (hereinafter - EDS) of the service provider's authorised person.

6

Size of the fee charged to the recipient of a public service and the manner in which it is charged in cases stipulated by the legislation of the Republic of Kazakhstan

A public service shall be provided on a fee basis to natural and legal persons (hereinafter the service recipient).
When providing a public service, a licence fee for the right to engage in certain types of activities shall be paid to the budget in compliance with paragraph 4 of Article 554 of the Code of the Republic of Kazakhstan dated December 25, 2017 “On Taxes and Other Obligatory Payments to the Budget (Tax Code)” as follows:
1) the licensing fee for the right to engage in a given type of activity shall be 10 monthly calculation indices (hereinafter referred to as "MCI");
2) The license fee for the re-issuance of a license shall be 1 MCI.
Payment shall be made in cash and non-cash form via second-tier banks and organisations carrying out certain types of banking transactions or through the e-Government Payment Gateway (hereinafter referred to as EPG).

7

Working hours

1) The portal shall operate 24 hours a day, except for technical breaks related to repair works (when the service recipient applies after working hours, on weekends and public holidays according to the labour legislation of the Republic of Kazakhstan, acceptance of applications and issuance of results of public service provision shall be carried out on the next working day).
2) service provider - Monday through Friday inclusive from 9:00 am to 06:30 pm, with lunch break from 01:00 pm to 02:30 pm, except weekends and public holidays, according to the labor laws of the Republic of Kazakhstan and Article 5 of the Law of the Republic of Kazakhstan dated December 13, 2001 "On Holidays in the Republic of Kazakhstan".
The addresses of the public service shall be available on the Ministry's website: www.beta.egov.kz, under 'Public Services'.

8

List of documents required for the provision of the public service

In order to obtain a licence, the service recipient shall fill in the information in accordance with the qualification requirements form pursuant to Annex No. 1 to these Rules on the Portal.
 

9

Grounds for refusal of the public service established in compliance with sub-paragraphs 1), 2), 3), 4), 5),6) of paragraph 1 of Article 32 of the Law of the Republic of Kazakhstan “On Permits and Notifications” dated April 5, 2014

1) engaging in a type of activity is prohibited by the laws of the Republic of Kazakhstan for this category of entities;
2) the license fee has not been paid for the right to engage in certain types of activities when applying for a license for the type of activity;
3) the applicant does not meet the qualification requirements;
4) the issuing of the license to the service recipient has not been approved by the approving state body;
5) there is an effective court sentence prohibiting the service recipient to engage in a certain type of activity;
6) the applicant is barred from obtaining a licence by the court on the basis of the bailiff's submission.

10

Other requirements factoring in the specifics of the public service, including that provided electronically and via the State Corporation

1) The addresses of the places where the public service is provided shall be available on the website of the portal: www.egov.kz.
2) the service recipient shall have the possibility to receive the public service electronically via the Portal on condition of availability of EDS.
3) the service recipient shall be able to obtain information on the procedure and status of the provision of the public service in remote access mode through the "personal office" of the portal, as well as a single contact centre for the provision of public services: 1414.
4) Contact telephone numbers of reference services on public service delivery: 8 (7172) 75-05-60, 75-05-25.