Об утверждении Правил обеспечения физических лиц, являющихся получателями государственной адресной социальной помощи, телевизионными абонентскими приставками

Постановление Правительства Республики Казахстан от 8 ноября 2016 года № 677. Утратило силу постановлением Правительства Республики Казахстан от 8 апреля 2022 года № 199.

      Сноска. Утратило силу постановлением Правительства РК от 08.04.2022 № 199 (вводится в действие по истечении десяти календарных дней после дня его первого официального опубликования).

      В соответствии с пунктом 9 статьи 42 Закона Республики Казахстан от 18 января 2012 года "О телерадиовещании" Правительство Республики Казахстан ПОСТАНОВЛЯЕТ:

      1. Утвердить прилагаемые Правила обеспечения физических лиц, являющихся получателями государственной адресной социальной помощи, телевизионными абонентскими приставками.

      2. Акиматам областей, городов Астаны и Алматы принять меры, вытекающие из настоящего постановления.

      3. Настоящее постановление вводится в действие по истечении десяти календарных дней после дня его первого официального опубликования.

Премьер-Министр


Республики Казахстан

Б. Сагинтаев


  Утверждены
постановлением Правительства
Республики Казахстан
от 8 ноября 2016 года № 677

Правила
обеспечения физических лиц, являющихся получателями
государственной адресной социальной помощи,
телевизионными абонентскими приставками
1. Общие положения

      1. Правила обеспечения физических лиц, являющихся получателями государственной адресной социальной помощи, телевизионными абонентскими приставками (далее – Правила) разработаны в соответствии с пунктом 9 статьи 42 Закона Республики Казахстан от 18 января 2012 года "О телерадиовещании" и устанавливают порядок обеспечения телевизионными абонентскими приставками физических лиц, являющихся получателями государственной адресной социальной помощи в соответствии с Законом Республики Казахстан от 17 июля 2001 года "О государственной адресной социальной помощи".

      2. Для целей настоящих Правил используются следующие понятия:

      1) местный исполнительный орган (акимат) - коллегиальный исполнительный орган, возглавляемый акимом области, города республиканского значения и столицы, района (города областного значения), осуществляющий в пределах своей компетенции местное государственное управление и самоуправление на соответствующей территории;

      2) исполнительный орган, финансируемый из местного бюджета, - государственное учреждение, уполномоченное акиматом на осуществление отдельных функций местного государственного управления и самоуправления, финансируемое из соответствующих местных бюджетов

      (далее – исполнительный орган);

      3) поставщик – физическое лицо, осуществляющее предпринимательскую деятельность, юридическое лицо (за исключением государственных учреждений, если иное не установлено для них законами Республики Казахстан), временное объединение юридических лиц (консорциум), заключившие договор о государственных закупках;

      4) заявитель – физическое лицо, обратившееся от имени членов его семьи и других лиц, постоянно проживающих с ним совместно, с заявлением на безвозмездное получение приставки в исполнительный орган по местожительству, а в сельской местности - к акиму поселка, села, сельского округа, города районного значения, и являющееся получателем государственной адресной социальной помощи;

      5) телевизионная абонентская приставка (далее – приставка) – отдельное техническое средство, предназначенное для приема абонентом цифрового теле-, радиосигнала в сети национального спутникового и/или цифрового эфирного телевещания;

      6) национальный оператор телерадиовещания (далее – национальный оператор) – юридическое лицо, определенное Правительством Республики Казахстан, на которое собственником в лице государства возложены задачи по содержанию и развитию национальной сети телерадиовещания.

2. Порядок обеспечения приставками

      3. Приставки должны обеспечивать прием цифрового теле-, радиосигнала в стандартах вещания DVB T2, MPEG 4 (для цифрового эфирного телерадиовещания), быть интегрированы с национальной сетью цифрового эфирного телевещания.

      4. Местный исполнительный орган до полного перехода на цифровое эфирное телерадиовещание организует обеспечение исполнительным органом физических лиц, являющихся получателями государственной адресной социальной помощи, приставками.

      5. Обеспечение приставками производится в формах поставки и установки на безвозмездной основе заявителю.

      6. Обеспечение приставками производится из расчета одна приставка на одного заявителя, обратившегося от себя лично или от имени семьи и других лиц, постоянно проживающих с ним совместно.

      Обеспечение приставками является единовременным и повторно не поставляется получившему ее заявителю, членам его семьи и другим лицам, постоянно проживающим с ним совместно.

      7. В населенных пунктах, охваченных цифровым эфирным телерадиовещанием, заявители обеспечиваются приставками, которые предназначены для приема цифрового теле-, радиосигнала, распространяемого национальным оператором в сети цифрового эфирного телерадиовещания.

      8. Сведения о сроках ввода в эксплуатацию цифрового эфирного телерадиовещания и охвате цифровым эфирным телерадиовещанием в разрезе населенных пунктов представляются национальным оператором местному исполнительному органу за три месяца до ввода в эксплуатацию цифрового эфирного телерадиовещания в населенных пунктах, относящихся к административной территории данного местного исполнительного органа.

      9. Местный исполнительный орган информирует население через средства массовой информации о возможности безвозмездного получения приставки заявителями и обеспечивает их полной и своевременной информацией о порядке и условиях получения приставки.

      10. Заявитель обращается за получением приставки в исполнительный орган по местожительству, а в сельской местности - к акиму поселка, села, сельского округа, города районного значения, которые регистрируют документы в журнале регистрации заявлений о поставке на безвозмездной основе приставки и выдают заявителю подтверждение о принятии документов.

      К заявлению прилагаются копия удостоверения личности заявителя, справка, подтверждающая принадлежность заявителя (семьи) к получателям адресной социальной помощи. После сверки оригинал удостоверения личности возвращается заявителю.

      В сельской местности аким поселка, села, сельского округа, города районного значения не позднее пяти рабочих дней со дня получения направляет заявление с документами в исполнительный орган.

      11. Исполнительный орган производит проверку данных заявителя на принадлежность его к получателям государственной адресной социальной помощи, а также установление фактов в соответствии с пунктом 6 настоящих Правил.

      Исполнительный орган на основании заявлений определяет потребность в приставках с указанием их перечня и количества.

      12. В течение пяти рабочих дней со дня принятия документов от заявителя или акима поселка, села, сельского округа, города районного значения исполнительный орган выносит решение об обеспечении на безвозмездной основе приставки заявителю (в трех экземплярах) или отказе в ее обеспечении (в двух экземплярах), о чем письменно уведомляет заявителя, в случае отказа - с указанием его причины.

      13. В случае принятия решения об обеспечении на безвозмездной основе приставкой заявителя, первый экземпляр решения направляется заявителю, второй – поставщику, осуществляющему поставку приставок по итогам проведенных государственных закупок, и третий остается в исполнительном органе.

      В случае отказа в обеспечении на безвозмездной основе приставкой заявителя, первый экземпляр решения направляется заявителю, второй остается в исполнительном органе.

      14. Основаниями для отказа в предоставлении на безвозмездной основе приставки являются случаи, если:

      1) заявитель на момент подачи заявления не является получателем государственной адресной социальной помощи;

      2) заявителю, членам его семьи и другим лицам, постоянно проживающим с ним совместно, ранее предоставлялась приставка в соответствии с настоящими Правилами.

      15. Поставщик с момента получения решения исполнительного органа об обеспечении на безвозмездной основе приставкой заявителя в пределах сроков, указанных в договоре о государственных закупках, осуществляет по адресу, указанному в решении, доставку приставки, а также установку и подключение.

      16. Заявитель подписывает акт приема-передачи приставки в течение одного дня с момента ее доставки, установки и подключения.

On approval of the Rules for provision of individuals, who are recipients of state targeted social aid, with set-top boxes

Decree of the Government of the Republic of Kazakhstan dated November 8, 2016 No. 677. Abolished by the Decree of the Government of the Republic of Kazakhstan dated April 8, 2022 No. 199

      Unofficial translation

      Footnote. Abolished by the Decree of the Government of the Republic of Kazakhstan dated April 8, 2022 No. 199 (effective ten calendar days after the date of its first official publication).

      In accordance with paragraph 9 of article 42 of the Law of the Republic of Kazakhstan dated January 8, 2012 "On television and radio broadcasting" the Government of the Republic of Kazakhstan HEREBY DECREES:

      1. To approve the attached Rules for provision of individuals, who are recipients of state targeted social aid, with set-top boxes.

      2. The akimats of regions, the cities of Astana and Almaty shall take measures arising from this decree.

      3. This decree shall come into force upon expiry of ten calendar days from the date of its first official publication.

      Prime Minister
      of the Republic of Kazakhstan B. Sagintayev

  Approved by decree of the
Government of the
Republic of Kazakhstan
dated November 8, 2016 no. 677

Rules
for provision of individuals, who are recipients of state targeted social aid, with set-top boxes
1. General provisions

      1. Rules for provision of individuals, who are recipients of state targeted social aid, with set-top boxes (hereinafter referred to as the Rules) have been developed in accordance with paragraph 9 of article 42 of the Law of the Republic of Kazakhstan dated January 8, 2012 "On television and radio broadcasting" and shall establish the procedure of provision with set-top boxes the individuals, who are the recipients of state targeted social aid in accordance with the Law of the Republic of Kazakhstan dated July 17, 2001 "On state targeted social aid ".

      2. For the purposes of these Rules, the following definitions shall be used:

      1) a local executive body (akimat) means a collegial executive body, headed by the akim of a region, the city of the republican significance and the capital, district (city of regional significance), performing within its competence local state management and self-management in the relevant territory;

      2) executive body, funded from local budget means the state institution, authorized by the akimat for performance of separate functions of local state management and self-management, funded from the relevant local budgets (hereinafter referred to as the executive body);

      3) supplier means an individual, performing entrepreneurial activities, a legal entity (except for state institutions, unless as otherwise is established for them by the laws of the Republic of Kazakhstan), temporary association of legal entities (consortium), concluded a public procurement contract;

      4) applicant means an individual, referred on behalf of the members of his family and other persons, permanently residing with him, with an application for a free prefix to the executive body for residence, and in rural areas - to the akim of a village, village, rural district, city of district significance, and who is the recipient of state targeted social assistance;

      5) television set-top box (hereinafter referred to as the set-top box) means a separate technical tool designed for the subscriber to receive digital television and radio signals in the national satellite and / or digital broadcasting network;

      6) national broadcasting operator (hereinafter referred to as the national operator) means a legal entity, determined by the Government of the Republic of Kazakhstan, to which the owner, in the person of the state, shall be entrusted with the tasks of maintaining and developing a national broadcasting network.

      2. Procedure of provision with set-top boxes

      3. The set-top boxes should ensure the reception of digital television and radio signals in the broadcast standards DVB T2, MPEG 4 (for digital terrestrial broadcasting), be integrated with the national digital terrestrial broadcasting network.

      4. The local executive body until the full transition to digital broadcasting broadcasts shall organize the provision by the executive body of individuals who are recipients of state targeted social aid, with set-top boxes.

      5. The provision of set-top boxes shall be conducted in the forms of free of charge delivery and installation to the applicant.

      6. The provision of set-top boxes shall be made in the amount of one set-top box per one applicant, who applied on his own behalf or on behalf of the family and other persons permanently residing with him.

      The provision of set-top boxes shall be one-time and shall not be re-delivered to the applicant who received it, members of his family and other persons permanently residing with him.

      7. In settlements covered by digital broadcasting, applicants shall be provided with set-top boxes that are designed to receive digital television and radio signals distributed by a national operator on a digital broadcasting network.

      8. Information on the timing of commissioning of digital terrestrial broadcasting and coverage by digital terrestrial broadcasting in the context of settlements shall be submitted by the national operator to the local executive body three months before the commissioning of digital terrestrial broadcasting in the settlements belonging to the administrative territory of this local executive body.

      9. The local executive body shall inform the population through the media about the possibility of receiving the set-top box free of charge by the applicants and shall provide them with complete and timely information on the procedure and conditions for receiving the set-top box.

      10. The applicant applies for receiving the set-top box to the local executive body, and in rural areas - to the akim of the village, village, rural district, city of district significance, who shall register documents in the registry of applications for the supply of free-of-charge set-top box and shall issue the applicant with confirmation of acceptance of documents.

      A copy of identity document, a certificate, confirming the appurtenance of the applicant (family) to the recipients of targeted social aid shall be enclosed to the application. After verification, the original identity card shall be returned to the applicant.

      In rural areas, akim of a village, village, rural district, city of district significance, not later than five working days from the date of receipt, shall send an application with documents to the executive body.

      11. The executive body shall check the applicant's data on his appurtenance to the recipients of state targeted social assistance, as well as the establishment of facts in accordance with paragraph 6 of these Rules.

      The executive body on the basis of applications shall determine the need for set-top boxes with an indication of their list and quantity.

      12. Within five working days from the date of receipt of documents from the applicant or the akim of the village, village, rural district, city of district significance, the executive body shall make a decision on whether the set-top box shall be provided to the applicant free of charge (in triplicate) or refusal to provide it (in duplicate), about which the applicant is notified in writing, in case of refusal - indicating his reason.

      13. In case of making the decision on provision the applicant with a set-top box on a free of charge basis, the first copy of the decision shall be sent to the applicant, the second one - to the supplier, performing the supply of set-top boxes by results of public procurement, and the third one shall be kept with the executive body.

      In case of refusal to provide the applicant with a set-top box on a free of charge basis, the first copy of the decision shall be sent to the applicant, the second one shall be kept with the executive body.

      14. The grounds for refusal to provide a set-top box on a free of charge basis shall be cases, if:

      1) the applicant at the time of application is not a recipient of state targeted social aid;

      2) the applicant, his family members and other persons permanently residing with him have been previously provided with a set-top box in accordance with these Rules.

      15. The supplier, upon receipt of the decision of the executive body on providing the applicant with the set-top box on a free of charge basis, within the time limits specified in the public procurement contract, shall carry out the delivery of the set-top box, as well as installation and connection to the address indicated in the decision.

      16. The applicant shall sign a set-top box acceptance certificate within one day from the time of its delivery, installation and connection.