Об утверждении Правил применения ограниченных мер воздействия к операторам платежных систем, операционным центрам платежных систем, поставщикам платежных услуг, не являющимся банками, филиалами банков-нерезидентов Республики Казахстан и организациями, осуществляющими отдельные виды банковских операций

Постановление Правления Национального Банка Республики Казахстан от 27 августа 2018 года № 181. Зарегистрировано в Министерстве юстиции Республики Казахстан 4 октября 2018 года № 17474.

      Сноска. Заголовок - в редакции постановления Правления Национального Банка РК от 30.11.2020 № 139 (вводится в действие с 16.12.2020).

      В соответствии с законами Республики Казахстан от 30 марта 1995 года "О Национальном Банке Республики Казахстан" и 26 июля 2016 года "О платежах и платежных системах" Правление Национального Банка Республики Казахстан ПОСТАНОВЛЯЕТ:

      1. Утвердить прилагаемые Правила применения ограниченных мер воздействия к операторам платежных систем, операционным центрам платежных систем, поставщикам платежных услуг, не являющимся банками, филиалами банков-нерезидентов Республики Казахстан и организациями, осуществляющими отдельные виды банковских операций.

      Сноска. Пункт 1 - в редакции постановления Правления Национального Банка РК от 30.11.2020 № 139 (вводится в действие с 16.12.2020).

      2. Департаменту платежных систем (Ашыкбеков Е.Т.) в установленном законодательством Республики Казахстан порядке обеспечить:

      1) совместно с Юридическим департаментом (Сарсенова Н.В.) государственную регистрацию настоящего постановления в Министерстве юстиции Республики Казахстан;

      2) в течение десяти календарных дней со дня государственной регистрации настоящего постановления его направление на казахском и русском языках в Республиканское государственное предприятие на праве хозяйственного ведения "Республиканский центр правовой информации" для официального опубликования и включения в Эталонный контрольный банк нормативных правовых актов Республики Казахстан;

      3) размещение настоящего постановления на официальном интернет-ресурсе Национального Банка Республики Казахстан после его официального опубликования;

      4) в течение десяти рабочих дней после государственной регистрации настоящего постановления представление в Юридический департамент сведений об исполнении мероприятий, предусмотренных подпунктами 2), 3) настоящего пункта и пунктом 3 настоящего постановления.

      3. Управлению по защите прав потребителей финансовых услуг и внешних коммуникаций (Терентьев А.Л.) обеспечить в течение десяти календарных дней после государственной регистрации настоящего постановления направление его копии на официальное опубликование в периодические печатные издания.

      4. Контроль за исполнением настоящего постановления возложить на заместителя Председателя Национального Банка Республики Казахстан Курманова Ж.Б.

      5. Настоящее постановление вводится в действие по истечении десяти календарных дней после дня его первого официального опубликования.

      Председатель
Национального Банка
Д. Акишев

  Утверждены
постановлением Правления
Национального Банка
Республики Казахстан
от 27 августа 2018 года № 181

Правила применения ограниченных мер воздействия к операторам платежных систем, операционным центрам платежных систем, поставщикам платежных услуг, не являющимся банками, филиалами банков-нерезидентов Республики Казахстан и организациями, осуществляющими отдельные виды банковских операций

      Сноска. Заголовок - в редакции постановления Правления Национального Банка РК от 30.11.2020 № 139 (вводится в действие с 16.12.2020).

Глава 1. Общие положения

      1. Настоящие Правила применения ограниченных мер воздействия к операторам платежных систем, операционным центрам платежных систем, поставщикам платежных услуг, не являющимся банками, филиалами банков-нерезидентов Республики Казахстан и организациями, осуществляющими отдельные виды банковских операций, (далее – Правила) разработаны в соответствии с законами Республики Казахстан от 30 марта 1995 года "О Национальном Банке Республики Казахстан" и 26 июля 2016 года "О платежах и платежных системах" и определяют порядок применения Национальным Банком Республики Казахстан (далее – Национальный Банк) ограниченных мер воздействия в отношении операторов платежных систем, операционных центров платежных систем, поставщиков платежных услуг, не являющихся банками, филиалами банков-нерезидентов Республики Казахстан и организациями, осуществляющими отдельные виды банковских операций, (далее – небанковские субъекты рынка платежных услуг).

      Правила действуют на территории Республики Казахстан и распространяются на резидентов Республики Казахстан.

      Сноска. Пункт 1 с изменениями, внесенными постановлениями Правления Национального Банка РК от 28.11.2019 № 221 (вводится в действие с 01.01.2020); от 30.11.2020 № 139 (вводится в действие с 16.12.2020).

      2. Национальный Банк применяет ограниченную меру воздействия в отношении небанковского субъекта рынка платежных услуг с учетом одного или нескольких из следующих факторов:

      1) уровня риска.

      Под риском понимается вероятность возникновения негативных последствий в виде нарушения прав и свобод граждан, нанесения ущерба интересам общества и государству в результате неисполнения и (или) неполного исполнения небанковским субъектом рынка платежных услуг требований, установленных законодательством Республики Казахстан о противодействии легализации (отмывании) доходов, полученных преступным путем, и финансированию терроризма, а также о платежах и платежных системах, при осуществлении деятельности, а также ухудшения способности небанковского субъекта рынка платежных услуг выполнять свои обязательства по обеспечению функционирования платежной системы либо по оказанию платежных услуг;

      2) способности скорректировать ситуацию в результате применения выбранной ограниченной меры воздействия;

      3) характера нарушений и возможных последствий для небанковского субъекта рынка платежных услуг и его клиентов;

      4) частоты и продолжительности нарушений;

      5) мер по устранению допущенных нарушений и (или) причин, а также условий, способствовавших их совершению, принятых (планируемых) небанковским субъектом рынка платежных услуг;

      6) наличия примененных ограниченных мер воздействия, санкций за нарушение требований законодательства Республики Казахстан по вопросам, входящим в компетенцию Национального Банка, к небанковскому субъекту рынка платежных услуг;

      7) осведомленности руководящих работников небанковского субъекта рынка платежных услуг о допущенных нарушениях;

      8) анализа применяемой системы управления рисками и мер информационной безопасности;

      9) общей способности небанковского субъекта рынка платежных услуг по обеспечению функционирования платежной системы либо по оказанию платежных услуг.

      3. При оценке уровня риска при применении ограниченной меры воздействия в отношении оператора, операционного центра платежных систем, не являющегося банком, филиалом банка-нерезидента Республики Казахстан или организацией, осуществляющей отдельные виды банковских операций, (далее – оператор) дополнительно принимается во внимание вид платежной системы: системно значимая платежная система, значимая платежная система либо иная платежная система.

      При оценке уровня риска при применении ограниченной меры воздействия в отношении поставщика платежных услуг, не являющегося банком, филиалом банка-нерезидента Республики Казахстан или организацией, осуществляющей отдельные виды банковских операций, (далее – поставщик) дополнительно учитываются виды оказываемых им платежных услуг и отнесение его к значимым поставщикам.

      Сноска. Пункт 3 - в редакции постановления Правления Национального Банка РК от 30.11.2020 № 139 (вводится в действие с 16.12.2020).

      4. Анализ способности оператора выполнять свои обязательства по обеспечению функционирования платежных систем определяется на основании сведений по платежам и (или) переводам денег, представляемых в Национальный Банк оператором или операционным центром значимой платежной системы, сведений о платежных услугах, представляемых в Национальный Банк поставщиками, материалов оценок (самооценок) функционирования платежной системы, результатов проведенного оператором значимой платежной системы анализа эффективности функционирования платежной системы на предмет удовлетворенности участников качеством предоставляемых услуг, результатов документальных проверок и поступающих обращений физических и юридических лиц, государственных органов, при наличии, анализа выполнения требований по наличию систем управления рисками и внутреннего контроля.

      Анализ способности поставщика выполнять свои обязательства по оказанию платежных услуг определяется на основании сведений о платежных услугах, представляемых в Национальный Банк поставщиками, результатов проведенного значимым поставщиком оценки качества оказываемых услуг, результатов проверок и поступающих обращений физических и юридических лиц, государственных органов, при наличии, анализа выполнения требований по наличию систем управления рисками и внутреннего контроля, а также способности руководства поставщика взаимодействовать со своими акционерами (учредителями, участниками) с целью получения финансовой поддержки в случае ухудшения его способности оказывать платежные услуги.

      5. Национальный Банк применяет следующие ограниченные меры воздействия в отношении небанковских субъектов рынка платежных услуг:

      1) дача обязательного для исполнения письменного предписания;

      2) вынесение письменного предупреждения;

      3) составление письменного соглашения.

      6. Национальный Банк ведет учет примененных ограниченных мер воздействия и размещает информацию о примененных ограниченных мерах воздействия на своем официальном интернет-ресурсе.

      7. Применение к небанковскому субъекту рынка платежных услуг одной ограниченной меры воздействия не исключает применения к нему других ограниченных мер воздействия.

      8. Небанковский субъект рынка платежных услуг уведомляет Национальный Банк об исполнении ограниченной меры воздействия в сроки, указанные в письменном предписании, письменном предупреждении, письменном соглашении.

      Уведомление направляется в Национальный Банк в течение пяти рабочих дней после определенной при применении ограниченной меры воздействия даты устранения нарушений и (или) причин, а также условий, способствовавших их совершению.

      Если установленный в ограниченной мере воздействия срок устранения нарушений и (или) причин, а также условий, способствовавших их совершению, превышает один месяц, небанковский субъект рынка платежных услуг ежемесячно уведомляет Национальный Банк о поэтапном исполнении условий и мероприятий, направленных на устранение нарушений с приложением копий подтверждающих документов, в срок до пятого числа месяца, следующего за отчетным.

      9. Началом срока выполнения небанковским субъектом рынка платежных услуг условий и мероприятий, предусмотренных в соответствующем документе Национального Банка о применении ограниченной меры воздействия, считается дата его фактического получения.

Глава 2. Дача обязательного для исполнения письменного предписания

      10. Письменным предписанием является указание небанковскому субъекту рынка платежных услуг на принятие обязательных к исполнению коррективных мер, направленных на устранение выявленных нарушений и (или) причин, а также условий, способствовавших их совершению в установленный в письменном предписании срок, и (или) на необходимость представления в установленный срок плана мероприятий по устранению выявленных нарушений и (или) причин, а также условий, способствовавших их совершению, (далее – план мероприятий).

      11. Обжалование письменного предписания Национального Банка в суде не приостанавливает его исполнение.

      12. Коррективные меры указываются в письменном предписании и представляют собой обязательные к исполнению следующие меры:

      1) по выполнению обязательств перед клиентами и (или) поставщиками услуг, третьими лицами, с которыми небанковским субъектом рынка платежных услуг заключены договорные обязательства, направленные на оказание платежных услуг;

      2) по устранению выявленных нарушений требований, установленных законодательством Республики Казахстан о противодействии легализации (отмывании) доходов, полученных преступным путем, и финансированию терроризма, а также о платежах и платежных системах, причин и (или) условий, способствующих их совершению;

      3) по выполнению предъявляемых к небанковскому субъекту рынка платежных услуг требований, установленных законодательством Республики Казахстан о противодействии легализации (отмывании) доходов, полученных преступным путем, и финансированию терроризма, а также о платежах и платежных системах.

      13. Небанковский субъект рынка платежных услуг в срок, установленный письменным предписанием, представляет в Национальный Банк план мероприятий с указанием описания нарушений, причин и (или) условий, способствовавших их совершению, перечня запланированных мероприятий, сроков их осуществления, а также ответственных должностных лиц.

      14. Национальный Банк в течение десяти рабочих дней со дня представления плана мероприятий рассматривает его и в случае несогласия направляет по нему свое заключение, которое содержит указание небанковскому субъекту рынка платежных услуг о необходимости корректировки запланированных мероприятий либо сроков их исполнения и представления уточненного плана мероприятий в срок, установленный Национальным Банком.

      15. В случае ненаправления Национальным Банком заключения в течение срока, указанного в пункте 14 Правил, план мероприятий считается принятым.

      16. Национальный Банк требует представления плана мероприятий в тех случаях, когда в деятельности небанковского субъекта рынка платежных услуг выявлены нарушения требований, установленных законодательством Республики Казахстан о противодействии легализации (отмывании) доходов, полученных преступным путем, и финансированию терроризма, а также о платежах и платежных системах, устранение которых и (или) причин, а также условий, способствующих их совершению, объективно возможно принятием мер со стороны небанковского субъекта рынка платежных услуг.

      17. Национальный Банк осуществляет контроль исполнения небанковским субъектом рынка платежных услуг принятого плана мероприятий.

      18. Письменное предписание доводится до сведения руководителя небанковского субъекта рынка платежных услуг.

      19. Руководитель небанковского субъекта рынка платежных услуг в течение пяти календарных дней со дня получения письменного предписания ставит в известность всех членов исполнительного органа небанковского субъекта рынка платежных услуг о вынесении письменного предписания.

      20. В случае отсутствия возможности устранения нарушений и (или) причин, а также условий, способствовавших их совершению, в сроки, установленные в письменном предписании и (или) плане мероприятий, по независящим от небанковского субъекта рынка платежных услуг причинам, небанковский субъект рынка платежных услуг направляет письмо в Национальный Банк с описанием причин и предлагаемых сроков устранения нарушений и (или) причин, а также условий, способствовавших их совершению, и (или) изменений в план мероприятий с указанием предлагаемых сроков исполнения запланированных мероприятий за двадцать рабочих дней до наступления сроков, установленных в письменном предписании и (или) в плане мероприятий.

      Если срок, установленный частью первой настоящего пункта, составляет менее двадцати рабочих дней с даты дачи письменного предписания, небанковский субъект платежного рынка платежных услуг направляет письмо в Национальный Банк с описанием причин и предлагаемых сроков устранения нарушений и (или) причин, а также условий, способствовавших их совершению, и (или) изменений в план мероприятий, до наступления сроков, установленных в письменном предписании и (или) в плане мероприятий.

      По результатам рассмотрения письма небанковского субъекта рынка платежных услуг Национальный Банк в течение пяти рабочих дней принимает решение о согласии либо несогласии со сроками, указанными в письме небанковского субъекта рынка платежных услуг, либо определяет иные приемлемые сроки и направляет изменения в письменное предписание и (или) сообщает о согласии с установленными в плане мероприятий сроками или об установлении иных приемлемых сроков в плане мероприятий или сообщает о несогласии изменить сроки, установленные в письменном предписании и (или) плане мероприятий.

Глава 3. Вынесение письменного предупреждения

      21. Письменное предупреждение является уведомлением Национального Банка о возможности применения к небанковскому субъекту рынка платежных услуг санкции в случае выявления Национальным Банком в течение одного года после вынесения данного предупреждения аналогичного нарушения норм законодательства Республики Казахстан.

      22. Письменное предупреждение доводится до сведения руководителя небанковского субъекта рынка платежных услуг.

      23. Руководитель небанковского субъекта рынка платежных услуг в течение пяти календарных дней со дня получения письменного предупреждения ставит в известность всех членов исполнительного органа небанковского субъекта рынка платежных услуг о вынесении письменного предупреждения.

Глава 4. Составление письменного соглашения

      24. Национальный Банк заключает с небанковским субъектом рынка платежных услуг письменное соглашение о необходимости устранения выявленных нарушений и (или) причин, а также условий, способствовавших их совершению, и утверждении перечня мер по устранению этих нарушений и (или) причин, а также условий, способствовавших их совершению, с указанием сроков их устранения и (или) перечня ограничений, которые на себя принимает небанковский субъект рынка платежных услуг до устранения выявленных нарушений и (или) причин, а также условий, способствовавших их совершению.

      Письменное соглашение заключается с руководителем небанковского субъекта рынка платежных услуг или лицами, их замещающими.

      Письменное соглашение подлежит обязательному подписанию со стороны небанковского субъекта рынка платежных услуг.

      25. Письменное соглашение заключается в случаях, когда в деятельности небанковского субъекта рынка платежных услуг ожидаются последствия, которые могут повлечь дальнейшее ухудшение способности небанковского субъекта рынка платежных услуг выполнять свои обязательства по оказанию платежных услуг, обеспечению функционирования платежной системы.

      26. В письменном соглашении указывается перечень мер по устранению выявленных нарушений и (или) причин, а также условий, способствовавших их совершению, и сроки их исполнения и (или) перечень обязательств, которые на себя принимает небанковский субъект рынка платежных услуг. Подписав письменное соглашение, небанковский субъект рынка платежных услуг принимает на себя обязательства по выполнению его условий.

      27. В случае отсутствия возможности устранения нарушений и (или) причин, а также условий, способствовавших их совершению, в сроки, установленные в письменном соглашении, по независящим от небанковского субъекта рынка платежных услуг причинам, небанковский субъект рынка платежных услуг направляет письмо в Национальный Банк с описанием причин и предлагаемых сроков устранения нарушений и (или) причин, а также условий, способствовавших их совершению, за двадцать рабочих дней до наступления сроков, установленных в письменном соглашении.

      Если срок, установленный частью первой настоящего пункта, составляет менее двадцати рабочих дней с даты заключения письменного соглашения, небанковский субъект рынка платежных услуг направляет письмо в Национальный Банк с описанием причин и предлагаемых сроков устранения нарушений и (или) причин, а также условий, способствовавших их совершению, до наступления сроков, установленных в письменном соглашении.

      По результатам рассмотрения письма небанковского субъекта рынка платежных услуг Национальный Банк в течение пяти рабочих дней принимает решение о согласии либо несогласии со сроками, указанными в письме небанковского субъекта рынка платежных услуг, либо определяет иные приемлемые сроки и заключает с небанковским субъектом рынка платежных услуг дополнительное письменное соглашение с указанием новых сроков устранения нарушений и (или) причин, а также условий, способствовавших их совершению, или сообщает о несогласии изменить сроки, установленные в письменном соглашении.

On approval of the Rules for application of limited enforcement measures to payment system operators and payment service providers that are not banks and organizations carrying out certain types of bank operations

Resolution of the Board of the National Bank of the Republic of Kazakhstan dated August 27, 2018 № 181. Registered in the Ministry of Justice of the Republic of Kazakhstan on October 4, 2018 № 17474.

      Unofficial translation

      Footnote. The heading - as amended by the resolution of the Board of the National Bank of the Republic of Kazakhstan dated 30.11.2020 No. 139 (shall enter into force from 16.12.2020).

      In accordance with the Laws of the Republic of Kazakhstan dated March 30, 1995 "On the National Bank of the Republic of Kazakhstan" and "On Payments and Payment Systems", dated July 26, 2016 the Board of the National Bank of the Republic of Kazakhstan hereby RESOLVES:

      1. To approve the attached Rules for the application of limited enforcement measures to payment system operators, payment system operating centers, payment service providers that are not banks, branches of non-resident banks of the Republic of Kazakhstan and organizations carrying out certain types of banking operations.

      Footnote. Paragraph 1 - as amended by the resolution of the Board of the National Bank of the Republic of Kazakhstan dated 30.11.2020 No. 139 (shall enter into force from 16.12.2020).

      2. The Department of Payment Systems (Ashykbekov Ye.T.), in accordance with the procedure established by the legislation of the Republic of Kazakhstan, shall ensure:

      1) Jointly with the Legal Department (Sarsenova N.V.), the State registration of this Resolution with the Ministry of Justice of the Republic of Kazakhstan;

      2) within ten calendar days from the date of state registration of this Resolution, , send it in Kazakh and Russian to Republican State Enterprise on the Right of Economic Management "Republican Center of Legal Information" for official publication and inclusion in the Reference Control Bank of Regulatory Legal Acts of the Republic of Kazakhstan;

      3) place this Resolution on the Internet resource of the National Bank of the Republic of Kazakhstan after its official publication;

      4) within ten working days after the State registration of this Resolution, submit to the Legal Department the information on the implementation of measures provided by subparagraphs 2), 3) of this paragraph and paragraph 3 of this Resolution.

      3. The Directorate for the Protection of the Rights of Consumer of Financial Services and External Communications (A.L. Terentyev) shall within ten calendar days after the State registration of this Resolution, direct its copy for official publication in periodicals.

      4. Supervising Deputy Chairman of the National Bank of the Republic of Kazakhstan Zh. B. Kurmanov shall be authorized to oversee the implementation of this Resolution.

      5. This Resolution shall be enforced upon expiry of ten calendar days after the day of its first official publication.

      Chairman
of the National Bank
D. Akishev

  Approved
by Resolution No. 181
of the Board
of the National Bank
of the Republic of Kazakhstan
dated August 27, 2018

Rules
for the application of limited enforcement measures to payment system operators, payment system operating
centers, payment service providers that are not banks, branches of non-resident banks of the Republic of Kazakhstan
and organizations carrying out certain types of banking operations

      Footnote. The heading - as amended by the resolution of the Board of the National Bank of the Republic of Kazakhstan dated 30.11.2020 No. 139 (shall enter into force from 16.12.2020).

Chapter 1. General provisions

      1. These Rules for the application of limited enforcement measures to payment system operators, payment system operating centers, payment service providers that are not banks, branches of non-resident banks of the Republic of Kazakhstan and organizations carrying out certain types of banking operations, (hereinafter referred to as the Rules) have been developed in accordance with the laws of the Republic of Kazakhstan dated March 30, 1995 "On the National Bank of the Republic of Kazakhstan" and July 26, 2016 "On payments and payment systems" and determine the procedure for the application by the National Bank of the Republic of Kazakhstan (hereinafter referred to as the National Bank) of limited enforcement measures in relation to payment system operators, payment system operating centers, payment service providers that are not banks, branches of non-resident banks of the Republic of Kazakhstan and organizations engaged in certain types of banking operations (hereinafter referred to as non-bank entities of the payment services market).

      The Rules shall be valid in the territory of the Republic of Kazakhstan and apply to residents of the Republic of Kazakhstan.

      Footnote. Paragraph 1 as amended by the resolution of the Board of the National Bank of the Republic of Kazakhstan dated 28.11.2019 № 221 (вводится в действие с 01.01.2020); от 30.11.2020 No. 139 (shall enter into force from 16.12.2020).

      2. The National Bank shall apply limited enforcement measures regarding to the non-bank entity of the payment services market, taking into account one or more of the following factors:

      1) risk level.

      Risk shall be understood as the probability of occurrence of negative consequences in the form of violation of the rights and freedoms of citizens, harming the interests of society and the state as a result of non-execution and (or) incomplete execution by the non-bank entity of the payment services market of the requirements established by the legislation of the Republic of Kazakhstan on countering the legalization (laundering) of income received from crime, and the financing of terrorism, as well as payments and payment systems, in carrying out activities, as well as the deterioration of the ability of the non-bank entity of payment services market to fulfill their obligations to ensure the functioning of the payment system or to provide payment services;

      2) the ability to adjust the situation as a result of applying the chosen limited enforcement actions;

      3) the nature of the violations and the possible consequences for the non-bank entity of payment services market and its clients;

      4) the frequency and duration of violations;

      5) measures to eliminate the violations and (or) causes, as well as the conditions that promoted them, taken (planned) by the non-bank entity of the payment services market;

      6) limited enforcement measures, sanctions applied to a non-bank entity of payment services market for violation of the requirements of the legislation of the Republic of Kazakhstan on the issues falling within the competence of the National Bank;

      7) awareness of senior employees of the non-banking payment services market entity about the violations;

      8) analysis of the applied risk management system and information security measures;

      9) general ability of the non-bank payment services market entity to ensure the functioning of the payment system or to provide payment services.

      3. When assessing the level of risk when applying a limited measure of influence in relation to an operator, an operating center of payment systems that is not a bank, a branch of a non-resident bank of the Republic of Kazakhstan or an organization carrying out certain types of banking operations (hereinafter referred to as the operator), the type of payment system shall be additionally taken into account: systemically important payment system, significant payment system or other payment system.

      In the assessment of the level of risk when applying a limited measure of influence in relation to a payment service provider that is not a bank, a branch of a non-resident bank of the Republic of Kazakhstan or an organization carrying out certain types of banking operations (hereinafter referred to as the supplier), the types of payment services provided by it and its classification as significant suppliers shall be additionally taken into account.

      Footnote. Paragraph 3 - as amended by the resolution of the Board of the National Bank of the Republic of Kazakhstan dated 30.11.2020 No. 139 (shall enter into force from 16.12.2020).

      4. Analysis of the operator’s ability to fulfill its obligations to ensure the functioning of payment systems shall be determined on the basis of information on payments and (or) money transfers submitted to the National Bank by the operator or operational center of the significant payment system, information on payment services submitted to the National Bank by suppliers, assessment materials ( self-assessments) of the functioning of the payment system, the results of the significant payment system carried out by the operator to analyze the efficiency of the payment system for the satisfaction of participants with the quality of provided services, the results of documentary inspection and incoming requests from individuals and legal entities, state agencies, if available, analyze the requirements for availability of risk management systems and internal control.

      Analysis of the supplier’s ability to fulfill its obligations to provide payment services shall be determined on the basis of information on payment services submitted to the National Bank by suppliers, the results of a significant supplier’s assessment of the quality of provided services, the results of inspections and incoming requests from individuals and legal entities, state agencies, if available, analyze the requirements for availability of risk management systems and internal control, as well as the ability of the supplier’s management to interact with its shareholders (founders, participants) in order to obtain financial support in the event of a deterioration in its ability to provide payment services.

      5. The National Bank shall apply the following limited enforcement actions regarding to non-bank entities of the payment services market:

      1) giving of a binding written order;

      2) issuing a written warning;

      3) writing a written agreement.

      6. The National Bank shall keep records of the applied limited enforcement actions and place information on the applied limited enforcement actions on its official Internet resource.

      7. The application to the non-bank entity of the payment services market of one limited enforcement action shall not preclude the application to it of other limited enforcement actions.

      8. The non-bank entity of the payment services market shall notify the National Bank of the execution of the limited enforcement action within the terms specified in the written order, written warning, and written agreement.

      The notification shall be sent to the National Bank within five working days after the date of elimination of violations and (or) causes, determined by the application of a limited enforcement actions, and the conditions that promoted them.

      If the term established in the limited enforcement action for eliminating violations and (or) the causes and conditions contributing to their occurrence, exceeds one month, the non-bank entity of the payment services market shall monthly notify the National Bank of the phased implementation of the conditions and measures aimed at eliminating the violations with attachments supporting documents, before the fifth day of the month following the reporting.

      9. The beginning of the term for fulfillment of the conditions and measures provided in the relevant document of the National Bank on the application of a limited enforcement action shall be considered the date of its actual receipt by a non-bank entity of payment services market.

Chapter 2. Giving a binding written order

      10. A written order shall be an indication to the non-bank entity of the payment services market to take compulsory corrective measures aimed at eliminating the violations found and (or) the reasons, as well as the conditions that promoted them within the time period specified in the written order, and the established period of the plan of measures for the elimination of the revealed violations and (or) causes, as well as the conditions that promoted them, (hereinafter referred to as the plan of measures).

      11. The appeal of the written order of the National Bank in court shall not suspend its execution.

      12. Corrective measures shall be indicated in a written prescription and constitute the following measures compulsory for implementation:

      1) on fulfillment of obligations to customers and (or) service providers, third parties with whom the non-bank entity of the payment services market has entered into contractual obligations aimed at the provision of payment services;

      2) to eliminate the revealed violations of the requirements established by the legislation of the Republic of Kazakhstan on countering the legalization (laundering) of incomes from crime and the financing of terrorism, as well as on payments and payment systems, the causes and (or) conditions facilitating their execution;

      3) on fulfillment of the requirements imposed on the non-bank entity of the payment services market, established by the legislation of the Republic of Kazakhstan on countering the legalization (laundering) of incomes from crime and financing of terrorism, as well as on payments and payment systems.

      13. The non-bank entity of the payment services market shall submit, within the period established by a written order, to the National Bank a plan of measures with a description of violations, causes and (or) conditions facilitating their execution, a list of planned activities, deadlines for their implementation, as well as responsible officials.

      14. Within ten working days from the date of submission of the action plan, the National Bank shall consider it and, in case of disagreement, shall send its opinion on it, indicating to the non-bank entity of the payment services market about the need to adjust the planned measures or the deadlines for their execution and submit the updated plan of measures in term established by the National Bank.

      15. If the National Bank fails to direct the opinion within the period specified in paragraph 14 of the Rules, the plan of measures shall be considered adopted.

      16. The National Bank shall require the submission of a plan of measures in cases, when violations of the requirements established by the legislation of the Republic of Kazakhstan on countering the legalization (laundering) of proceeds from crime and the financing of terrorism, as well as on payments and payment systems are revealed in the activities of the non-bank entity of the payment services market, the elimination of which and (or) the reasons, as well as the conditions facilitating their execution, is objectively possible by taking measures by the non-bank entity of the payment services market.

      17. The National Bank shall monitor the execution of the adopted plan of measures by the non-bank entity of the payment services market.

      18. A written order shall be brought to the notice of the head of the non-bank entity of the payment services market.

      19. The head of a non-bank entity of the payment services market shall, within five calendar days from the date of receipt of the written order, notify all members of the executive agency of the non-bank entity of the payment service market on the issuance of the written order.

      20. In the absence of the possibility of eliminating violations and (or) the reasons, as well as the conditions that contributed to their commitment, , within the terms established in the written order and (or) the plan of measures, for reasons beyond the control of the non-bank entity of the payment services market, the non-bank entity of the payment services market shall send a letter to the National Bank with a description of the reasons and proposed deadlines for the elimination of violations and (or) the causes, as well as the conditions that facilitated their commitment, and (or) changes in the plan of measures, indicating the proposed deadlines and the completion of the planned measures for twenty working days before the deadlines set in the written order and (or) in the plan of measures.

      If the deadline set in the first part of this paragraph is less than twenty working days from the date of the written order, the non-bank entity of the payment services market shall send a letter to the National Bank with a description of the reasons and proposed deadlines for the elimination of violations and (or) the causes, as well as the conditions that facilitated their commitment, , and (or) changes in the plan of measures, before the deadlines set in the written order and (or) in the plan of measures.

      Based on the results of consideration of the letter of a non-bank entity of the payment services market, the National Bank shall decide, within five working days, whether it agree or disagree with the terms specified in the letter of the non-bank entity of the payment services market, or shall determine other acceptable terms and send the changes to the written order and (or) report agreeing with the deadlines set in the plan of measures or establishing other acceptable deadlines in the plan of measures or shall inform of a disagreement to change the deadlines set in the written order and (or) plan of measures.

Chapter 3. Issuance of a written warning

      21. A written warning shall be a notification of the National Bank about the possibility of applying sanctions to a non-bank entity of the payment services market, if the National Bank detects a similar violation of the legislation of the Republic of Kazakhstan within one year after the issuance of the warning.

      22. A written warning shall be brought to the attention of the head of the non-bank entity of the payment services market.

      23. The head of the non-bank entity of the payment services market shall, within five calendar days from the day of receipt of the written warning, notify all members of the executive agency of the non-bank entity of the payment services market about issuing a written warning.

      Chapter 4. Drawing up a written agreement

      24. The National Bank shall conclude a written agreement with the non-bank entity of the payment services market on the necessity for eliminating violations revealed and (or) the reasons and conditions that facilitated their commitment, , and approve the list of measures for eliminating these violations and (or) the reasons and conditions that facilitated their commitment, , indicating the terms for their elimination and (or) the list of restrictions, which the non-bank entity of the payment services market assumes until the violations and (or) causes are eliminated, as well as the conditions that facilitated their commitment.

      A written agreement shall be concluded with the head of the non-bank entity of the payment services market or designated persons.

      The written agreement shall be subject to compulsory signing by the non-bank entity of the payment services market.

      25. A written agreement shall be concluded in cases where consequences are expected in the non-bank entity of the payment services market activities that may further deteriorate the ability of the non-bank entity of the payment services market to fulfill its obligations to provide payment services and ensure the functioning of the payment system.

      26. The written agreement shall specify the list of measures for eliminating violations revealed and (or) the reasons, as well as the conditions that facilitated their commitment, and the deadlines for their implementation and (or) the list of obligations assumed by the non-bank entity of the payment services market. Having signed a written agreement, the non-bank entity of the payment services market shall assume obligations to fulfill its conditions.

      27. In the absence of the possibility of eliminating violations and (or) the reasons, as well as the conditions that facilitated their execution, within the terms established in a written agreement, for reasons beyond the control of the non-bank entity of the payment services market, the non-bank entity of the payment services market shall send a letter to the National Bank describing the causes and proposed deadlines for the elimination of violations and (or) the reasons, as well as the conditions that facilitated their commitment, , twenty working days prior to the deadlines set in a written agreement.

      If the deadline set in the part one of this paragraph is less than twenty working days from the date of the written agreement, the non-bank entity of the payment services market shall send a letter to the National Bank describing the reasons and proposed deadlines for the elimination of violations and (or) reasons and conditions that facilitated their commitment , before the deadlines set in a written agreement.

      Based on the results of consideration of the letter of a non-bank entity of the payment services market, the National Bank shall decide, within five working days, whether it agrees or disagrees with the terms specified in the letter of the non-bank entity of the payment services market, or shall determine other acceptable terms and conclude an additional written agreement indicating new deadlines for the elimination of violations and (or) the reasons, as well as the conditions that facilitated their commitment or shall inform of a disagreement to change the terms, conditions set in a written agreement.